BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nowak Paweł (Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych)
Tytuł
Normy ISO serii 9000
ISO 9000 Standards
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2000, nr 544, s. 197-214, bibliogr. 10 poz
Słowa kluczowe
Jakość, Badanie jakości, Zarządzanie jakością, Normy jakościowe, Normy ISO 9000
Quality, Quality research, Quality management, Quality standards, ISO 9000
Uwagi
summ.
Abstrakt
Konkurencyjność przedsiębiorstwa bazuje między innymi na jakości jej produktów i usług. Jednym ze sposobów weryfikacji usprawnienia jakości jest wprowadzenie standardów ISO 9000. W artykule omówiono rodzaje norm ISO z serii 9000 oraz przedstawiono korzyści wynikające z ich wdrożenia.

The competitiveness of a firm is based, among others, on the quality of its products and services. The quality level of a product influences the degree to which the needs and desires of customers, owners, workers, suppliers, and the whole society can be satisfied. One of the verified means of quality improvement is the implementation of ISO 9000 standards. ISO standards treat quality in a complex way, imposing requirements on all the firm's staff. The development and maintenance of the business quality system based on ISO 9000 standards paves the way for a firm to continued quality improvement. Firms which have developed their quality systems according to ISO requirements gain market, marketing, organizational and economic advantages. The successful implementation of ISO requirements depends mainly on the appreciation, conviction and support on the part of the general management. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Bank J. (1996], Zarządzanie przez jakość, Gebethner & Spółka, Warszawa.
  2. Malinowski Z. [1997], Niekończąca się droga do doskonałości, "Rzeczpospolita", nr 107.
  3. Molier C. [1996], Dlaczego TQM zawodzi, "Qualityland", nr 2.
  4. PN-ISO 9000-1 [1994], Wytyczne zarządzania jakością i zapewnienia jakości. Arkusz 1: Wytyczne wyboru i stosowania.
  5. PN-ISO 9001 [1996], Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w projektowaniu, pracach rozwojowych, produkcji, instalowaniu i serwisie.
  6. PN-ISO 9004-1 [1996], Zarządzanie przez jakość i elementy systemu jakości. Część 1: Wytyczne.
  7. PN-ISO 8402 [1996], Zarządzanie jakością i zapewnienie jakości. Terminologia.
  8. Wawak T. [1995], Strategia projakościowa w polskich przedsiębiorstwach, Wyd. Informacji Ekonomicznej, Kraków.
  9. Wawak T. [1997], Społeczna ekonomiczna i konsumencka ocena jakości, Wyd. EJB, Kraków.
  10. Smans P., Ver Elst G. [1997], ISO 9000. Gwarancja jakości. Przewodnik, Wyd. Normalizacyjne Alfa-Wero, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu