BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Piekarz Halina (Wydział Zarządzania)
Tytuł
Idea społecznej odpowiedzialności we współczesnym przedsiębiorstwie
The Idea of Social Responsibility in the Modern Enterprise
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2006, nr 700, s. 63-77, bibliogr. 10 poz.
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Przedsiębiorstwo, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Etyka biznesu
Corporate Social Responsibility (CSR), Enterprises, Enterprise management, Business ethics
Uwagi
summ.
Abstrakt
W pracy zaprezentowano model społecznej odpowiedzialności realizowanej w warunkach strategii ekonomicznej, prawnej i etycznej. Omówiono korelację między planowaniem strategicznym, strukturą organizacyjną a stopniem odpowiedzialności przedsiębiorstwa.

Companies' social responsibility is a subject of philosophical (ethical) reflection as well as an object of interest in management theory. Defined as a set of the enterprise's duties towards employees and various social groups that have a relationship with the enterprise, social responsibility assumes as an overall principle the economic rule of profit maximisation while at the same time respecting responsibilities towards all stakeholders. Social responsibility is treated as a boundary condition in decision-making. Observance of the idea of social responsibility depends to a large degree on the management model assumed in the enterprise. In this article, the author presents a model of social responsibility carried out under the conditions of an economic, legal and ethical strategy. Most attention is devoted to this issue, taking into account the needs of the modern enterprise. The main thesis of this work refers to the correlation between strategic planning, organisational structure, and the enterprise's degree of responsibility. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Bolesta-Kukułka K. [2003], Decyzje menedżerskie, PWE, Warszawa.
  2. Filek J. [2002], O wolności i odpowiedzialności podmiotu gospodarującego, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.
  3. Griffin R.W. [1996], Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  4. Gruszecki T. [2002], Współczesne teorie przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
  5. Kreikenbaum H. [1996], Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  6. Porębski C. [1997], Czy etyka się opłaca, zagadnienia etyki biznesu, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  7. Pratley P. [2000], Etyka w biznesie, Feiberg SJA, Warszawa.
  8. Rybak M. [2001], Społeczna odpowiedzialność biznesu — idea i rzeczywistość, „Gospodarka Narodowa", nr 3.
  9. Steimann H., Olbrich T. [2001], Zarządzanie etyką. Zintegrowane kierowanie procesami etycznymi i ekonomicznymi, „Organizacja i Kierowanie", nr l (103).
  10. Sternberg E. [1998], Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu