BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Hadrian Piotr (Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości)
Tytuł
Analiza otoczenia dalszego przedsiębiorstwa
An Analysis of the Broader Environment (Macro-environment) of Enterprises
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2006, nr 720, s. 7-22, bibliogr. 23 poz.
Słowa kluczowe
Otoczenie przedsiębiorstwa, Strategia przedsiębiorstwa, Analiza strategiczna, Planowanie strategiczne
Enterprise environment, Corporation strategies, Strategic analysis, Strategic planning
Uwagi
summ.
Abstrakt
Otoczeniem marketingowym określa się czynniki zewnętrzne decydujące o powodzeniu w realizacji celów przedsiębiorstw wobec rynku. W opracowaniu dokonano przeglądu wybranych aspektów metodycznych analizy dalszego (makrootoczenia) przedsiębiorstwa.

A company's success depends on the requirements imposed by its external environment. Every enterprise and its strategic business unit (SBU) operate in a distinct, specific (for that enterprise) environment, the features of which the enterprise must take into account in its strategic planning. The purpose of this article is to present various viewpoints defining the indispensability and role of the macro-environment for an enterprise, where it constitutes an indispensable part of strategic analysis. The author devotes the main part of the discussion to the methodology of analysing the macro-environment, starting from a review of various concepts and models, defining a schematic outline of the analysis, discussing difficulties in conducting the analysis, and closing the discussion by defining the methods and techniques used for such an analysis. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aguilar F.S., Scanning the Business Environment, Macmillan, New York 1967.
  2. Ansoff H.I., Corporate Strategy, Penguin Books, Harmondsworth, Middlesex 1971.
  3. Ansoff H.I., Implementing Strategic Management, Prentice-Hall, International 1984.
  4. Ansoff H.I., Leontiades J.C., Strategic Portfolio Management, Working Paper, nr 16, Brüssel, May 1976.
  5. Brownlie D., Analiza otoczenia [w:] Podręcznik marketingu, red. M.J. Thomas, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  6. Diffenbach J., Corporate Environmental Analysis in Large US Corporations, „Long Range Planning" 1983, nr 16 (3).
  7. Fahey L., King W.R., Narayanan V.K., Environmental Scanning and Forecasting in Strategic Planning - the State of the Art, „Long Range Planning", luty 1981.
  8. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1994.
  9. Jain S.C., Environmental Scanning in US Corporations, „Long Range Planning" 1984, nr 17 (2).
  10. Kast F.E., Rosenzweig J.E., Organization and Management: A Systems Approach, McGraw-Hill, New York 1974.
  11. Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrożenie, kontrola, Geberthner & Ska, Warszawa 1994.
  12. Kramer J., Przewidywane zmiany w otoczeniu marketingowym polskich przedsiębiorstw po integracji z Unią Europejską [w:] Euromarketing. Przedsiębiorstwo i konsument w perspektywie integracji europejskiej, Materiały IV Sympozjum Marketingu Międzynarodowego, red. nauk. J.W. Wiktor, Wydział Zarządzania AE w Krakowie, Kraków 2003.
  13. Kreikebaum H., Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  14. Lenz R., Engledow Environment Analysis Units and Strategic Decision-making: A Field Study of Selected „Leading-edge" Corporations, „Strategic Management Journal" 1986, nr 7.
  15. Murphy J., Identifying Strategic Issues, „Long Range Planning" 1989, nr 22 (2).
  16. Nanus В., QUEST - Quick Environmental Scanning Technique, „Long Range Planning" 1982, nr 15 (2).
  17. Niestrój R., Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Kraków-Warszawa 1996.
  18. Penc J., Strategiczne zarządzanie, Placet, Warszawa 1997.
  19. Pierścionek Z., Strategia rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  20. Stubbart C., Are Environmental Scanning Units Effective, „Long Range Planning", czerwiec 1982.
  21. Taylor J., Competitive Intelligence: A Status Report on US Business Practices, „Journal of Marketing Management" 1992, nr 8.
  22. Thomas P.S., Environmental Scanning — the State of the Art, „Long Range Planning", luty 1980.
  23. West J., Olsen D., Environmental Scanning, Industry Structure and Strategy Making: Concepts and Research in the Hospitality Industry, „International Journal of Hospitality Management" 1989, nr 8 (4).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu