BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Płonka Maria (Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa)
Tytuł
Przesłanki formułowania strategii konkurencji przedsiębiorstw agrobiznesu
Premises of the Formulation of the Enterprises' Competition Strategy
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2001, nr 584, s. 25-39, bibliogr. 10 poz.
Słowa kluczowe
Agrobiznes, Przedsiębiorczość lokalna, Strategia konkurencji, Małe i średnie przedsiębiorstwa
Agrobusiness, Local entrepreneurship, Competition strategy, Small business
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule zaprezentowano czynniki decydujące o kształtowaniu strategii współzawodnictwa między przedsiębiorstwami agrobiznesu. Założono, że przewagę konkurencyjną można osiągnąć przez mocną pozycję w zakresie kosztów oraz przez koncentrację na wybranym segmencie rynku.

The paper presents the determinants of the formulation of the strategy of agribusiness enterprises' competition, considered from three aspects: - model solutions in that respect, - solutions resulting from the specificity and structure of the agribusiness sector, - solutions resulting from the potential of a given enterprise. The main thesis presented in the paper is that in the competition strategy it is witally important to search for and strengthen competitive advantages resulting from the leading cost position, from the differentiation, or from the concentration. From the analysis of the problems raised and the specificity of the agribusiness sector one can conclude that the relatively strongest market forces are the attributes of processing enterprises, or trade, and not farmers, and the degree to which agricultural and food products are processed is the main determinant of the choice of the competition strategy. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Analiza rynku, pod red. S. Mynarskiego, AE w Krakowie, Kraków 1993.
  2. Barker J., Marketing rolniczy, "Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań 1993.
  3. Davis J.H., Goldberg R.A., A Concept of Agrobusiness, Harvard University, Boston 1957.
  4. Drożdż J., Wyniki finansowe przemysłu spożywczego w 1994 r., "Przemysł Spożywczy" 1995, nr 1.
  5. Kohls R.L., Uhl J.N., Marketing of Agricultural Products, 7th ed., Macmillan Publ., New York 1990.
  6. Kolbusz F., Podstawy marketingu rolnego, AE w Krakowie, Kraków 1994.
  7. Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994.
  8. Mała encyklopedia ekonomiczna, PWE, Warszawa 1974.
  9. Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992.
  10. Woś A., Przedsiębiorstwo sfery agrobiznesu [w:] Przedsiębiorstwo w agrobiznesie, Materiały konferencyjne, Warszawa 1995.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu