BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Czechowska-Liszka Maria (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Wydział Towaroznawstwa), Sobik Katarzyna (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, studentka)
Tytuł
Jakość wód mineralnych na polskim rynku i preferencje konsumenckie dotyczące ich spożycia
The Quality of Mineral Waters and Consumer Preferences Regarding Their Consumption
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2008, nr 781, s. 47-60, ankieta, bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Towaroznawstwo, Towaroznawstwo żywności, Jakość produktów żywnościowych, Preferencje konsumenta, Woda, Opakowania produktów spożywczych
Commodity science, Food commodities, Food quality, Consumer preferences, Water, Food packaging
Uwagi
summ.
Abstrakt
Wybierając wodę do picia należy zwracać uwagę na jej skład chemiczny, ponieważ jej zdrowotne oddziaływanie zależy od ilości i rodzaju zawartych w niej biopierwiastków. Ważnym kryterium jakości, a także klasyfikacji wód mineralnych jest tzw. ogólna mineralizacja, rozumiana jako ilość rozpuszczonych w niej soli. Nie wszystkie wody mineralne nadają się do powszechnego stosowania w dowolnych ilościach. Czynnikami ograniczającymi ich powszechne stosowanie są: znaczna mineralizacja, wysokie nasycenie dwutlenkiem węgla oraz duża zawartość sodu, chlorków, siarczanów, jodków i fluorków. Przedmiotem omówionych w artykule badań było 7 rodzajów mineralnych wód leczniczych pochodzących ze zdrojów krynickich: "Jan", "Zdrój Główny", "Zuber", "Słotwinka", "Józef", "Tadeusz" i "Mieczysław". Ponadto, w oparciu o przeprowadzoną ankietę, omówiono preferencje konsumenckie dotyczące spożycia różnych marek wód mineralnych występujących na rynku oraz stosowanych do ich pakowania rodzajów opakowań jednostkowych.

The results of sensory assessment and physicochemical testing of seven kinds of mineral therapeutic water from Krynica springs are presented. Besides, the results of questionnaire surveys on consumer preferences regarding mineral water consumption and kinds of unit packaging used for it are presented. It has been stated that the tested mineral waters were characterized by good sensory quality and excellent physicochemical properties. Besides, it has been found that consumers prefer mineral waters characterized by moderate carbon dioxide content and a moderate degree of mineralization, packed into 1.5-L PET bottles (original abstract).
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK - 47, 0
Bibliografia
Pokaż
  1. Bonenberg K., Woda w laboratoriach i życiu człowieka, "Aura" 2000, nr 5.
  2. Hałat Z., Woda, Polska Agencja Ekologiczna, Warszawa 1998.
  3. Kucharski M., Produkcja i konsumpcja wód w opakowaniach w Polsce i Europie w latach 1991-2000, "Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny" 2002, nr 1.
  4. Pierzchała K., Pogoda dla wody, "Handel" 2006, nr 5.
  5. PN-Z-ll001-3:2000 Butelkowane naturalne wody mineralne i lecznicze. Wymagania jakościowe i badania dotyczące butelkowanych wód leczniczych.
  6. Uzdatnianie wody, red. J. Nawrocki, PWN, Warszawa-Poznań 2000.
  7. Wojtaszek T., Woda mineralna jako czynnik ekologicznej profilaktyki zdrowotnej, Materiały z konferencji naukowej "Woda dla zdrowia", 12-15 maja 2006, Kraków.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-6447
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu