BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Czaja Izabela (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa)
Tytuł
Przedsiębiorca w teorii Alfreda Marshalla
The Entrepreneur in the Theory of Alfred Marshall
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2009, nr 799, s. 5-13, bibliogr. 1 poz.
Słowa kluczowe
Teoria ekonomii, Teoria przedsiębiorstwa, Elastyczność popytu, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Konkurencyjność przedsiębiorstwa
Economic theory, Enterprise theory, Demand elasticity, Enterprise management, Enterprise competitiveness
Uwagi
summ.
Abstrakt
Alfred Marshall, ekonomista brytyjski, profesor Uniwersytetu w Cambridge, sformułował prawo elastyczności popytu. Jest autorem najważniejszej rozprawy ekonomicznej, jaka powstała w XIX w. w Europie, dlatego większość ekonomistów odwołuje się do teorii popytu, klasyfikacji potrzeb, prawa popytu oraz elastyczności popytu, pomijając, niestety uzupełniające zagadnienia, którym poświęcił uwagę w swojej pracy Zasady ekonomiki (została ona po raz pierwszy i jedyny przetłumaczona na język polski przez C. Znamierowskiego w 1928 r.). Celem artykułu jest wskazanie, jaką rolę w teorii ekonomii Marshalla odgrywał przedsiębiorca działający w warunkach współzawodnictwa (konkurencji). (fragment tekstu)

The aim of this article is to show how Alfred Marshall described the role of the entrepreneur on the market and in Marshall’s understanding of economic theory. The majority of economists refer to the theory of demand, the classification of needs, the rules of demand and the elasticity of demand, whilst unfortunately omitting supplementary issues such as the definition of the entrepreneur. Marshall addresses this in his work, The Principles of Economics, defining the entrepreneur many times and in various contexts. Sometimes the entrepreneur is the beneficiary of revenue generated from his business activities; at other times he is a good manufacturer or an entity undertaking market risk. In The Principles of Economics, Marshall defines the entrepreneur not only as an owner of capital or means of production, but also as a manager organising a company’s activities and undertaking risk on someone else’s behalf. In Marshall’s view, people running small businesses, barristers, doctors, and service providers with specific knowledge and skills, should also be regarded as entrepreneurs. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Marshall A., Zasady ekonomiki, 2 t., Biblioteka Wyższej Szkoły Handlowej w Poznaniu, Wydawnictwo M. Arcta, Warszawa 1928.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-6447
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu