BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lisiński Marek (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości)
Tytuł
Przegląd paradygmatów zarządzania strategicznego
An Overview of Strategic Management Paradigms
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2011, nr 856, s. 5-21, tab., bibliogr. 37 poz.
Słowa kluczowe
Rozwój nauki, Systemy zarządzania, Zarządzanie strategiczne, Paradygmaty zarządzania
Development of science, Management system, Strategic management, Management paradigms
Uwagi
summ.
Abstrakt
Praktyczne wykorzystanie jakiejkolwiek koncepcji zarządzania rodzi pytania dotyczące nie tylko jej powstania i rozwoju, ale również jej obecnego stanu. Przedmiotem naszego zainteresowania jest w niniejszej publikacji analiza zarządzania strategicznego. Próba przedstawienia powstania i rozwoju tej koncepcji jest podstawowym celem tego artykułu. Wykorzystanym do tego celu instrumentem badawczym jest paradygmat jako szczególny sposób opisu przeobrażeń tej koncesji zarządzania. Przyjęcie takiej konwencji rozwiązania problemu badawczego narzuca wyznaczenie następujących celów cząstkowych pracy:
  • identyfikacja paradygmatów nowej gospodarki i nowych kierunków zarządzania jako zbiorów wzorców-modeli, determinujących zarządzanie strategiczne,
  • analiza rozwoju paradygmatów w zarządzaniu strategicznym,
  • określenie klasyfikatora paradygmatów zarządzania strategicznego jako obrazu obecnego stanu tej koncepcji zarządzania. (fragment tekstu)


The aim of the article is to analyse strategic management, to which a paradigm as a particular way of describing transformations in this management concept is applied. Applying such a non-conventional approach to research problems requires the elaboration of a subset of goals, including the following:
  • the identification of paradigms of the modern economy and new trends in management as sets of patterns - models that determine strategic management,
  • an analysis of the development of identified strategic management paradigms,
  • determining a classifier for strategic management paradigms as a depiction of the current state of the management concept. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Andrews K.R., The Concept of Corporate Strategy, Irwin, Homewood, II 1960.
  2. Ansoff H.I., Corporate Strategy, McGraw-Hill, New York 1965.
  3. Ansoff H.I., From Strategic Planning to Strategic Management, John Wiley, New York 1975.
  4. Atkinson R., Coduri R., The 2002 State New Economy Index, Progressive Policy Institute, Washington 2002.
  5. Benis W., Parikh J., Lessem R., Beyond Leadership: Balancing Economics, Ethics and Ecology, Blackwell, Oxford 1994.
  6. Burns T., Stalker G.M., The Management of Innovation, Tavistock, London 1961.
  7. Carnall C., Managing Change in Organizations, Pearson Education, Harlow 2003.
  8. Chandler D., Strategy and Structure, The MIT Press, Cambridge, MA 1962.
  9. Combe I.A., Multiple Strategy Paradigms: An Integrational Framework, „Journal of Marketing Management” 1999, nr 15.
  10. Cyert R., March J.G., A Behavioral Theory of the Firm, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1963.
  11. Farjoun M., Towards an Organic Perspective on Strategy, „Strategic Management Journal” 2002, nr 23.
  12. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1997.
  13. Gordon R.J., Does the New Economy Measure up to the Great Inventions of the Past?, „Journal of Economic Perspectives” 2000, vol. 4, nr 14.
  14. Grudzewski W.M., Hejduk I., Zmiany paradygmatów kształtujących systemy zarządzania [w:] Zarządzanie strategiczne w warunkach nowej gospodarki, red. J. Rokita, W. Grudzewski, GWSH, Katowice 2007.
  15. Hull R.H., The Soul of Enterprise: Creating the Dynamic Vision for American Manufacturing, Harper Collins, New York 1993.
  16. Jamali D., Changing Management Paradigms: Implications for Educational Institutions, „Journal of Management Development” 2005, vol. 24, nr 2.
  17. Kelly K., Nowe reguły nowej gospodarki - dziesięć przełomowych strategii dla świata połączonego siecią, WIG-Press, Warszawa 2001.
  18. Koontz H., O’Donnell C., Zasady zarządzania - analiza funkcji kierowniczych, PWN, Warszawa 1969.
  19. Kuhn T.S., Structure of Scientific Revolutions, The University of Chicago Press, Chicago-London 1969.
  20. Kuhn T.S., Struktura rewolucji naukowych, Fundacji Aletheia, Warszawa 2001.
  21. Lisiński M., Analiza organicznego modelu zarządzania strategicznego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008, nr 774.
  22. Mathé J.Ch., Politique générale de l’entreprise. Analyse et management stratégiques, Economica, Paris 1987.
  23. Marchesnay M., Manegement strategique, Eyrolles, Paris 1993.
  24. Marchesnay M., Zarządzanie strategiczne. Geneza i rozwój, Poltext, Warszawa 1994.
  25. Mintzberg H., Ahlstrand B., Lampel J., Strategic Safari. A Guided Tour through the Wilds of Strategic Management, Prentice Hall, London 1998.
  26. Morrison J., Second Curve. Managing Velocity of Change, Nicolas Brealey, London 1996.
  27. Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2001.
  28. Penrose E., The Theory of the Growth of the Firm, Basic Blackwell, London 1959.
  29. Prahalad C.K., Hammel G., The Core Competence of the Corporation, „Harvard Business Review” 1990, 90(3).
  30. Prahalad C.K., Ramaswamy V., The Future of Competition, Co-creating Unique Value with Customers, Harvard Business Press, Boston 2004.
  31. Prahalad C.K., Ramaswamy V., Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa 2005.
  32. Rokita J., Problemy zarządzania w nowej ekonomii [w:] Zarządzanie strategiczne w warunkach nowej gospodarki, red. J. Rokita, W. Grudzewski, GWSH, Katowice 2007.
  33. Stachowicz J., Przewaga konkurencyjna a przewaga kooperacyjna: dylematy współ-czesnego paradygmatu zarządzania strategicznego [w:] Zarządzanie strategiczne w warunkach nowej gospodarki, red. J. Rokita, W. Grudzewski, GWSH, Katowice 2007.
  34. Teoria i praktyka ekonomii, a konkurencyjność gospodarowania, red. E. Frejtag-Mika, Difin, Warszawa 2006.
  35. Van der Heijden K., Planowanie scenariuszowe w zarządzaniu strategicznym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
  36. Van der Heijden K., Scenarios. The Art of Strategic Management, John Wiley & Sons, 1996.
  37. Wernerfelt W., A Resource-based View of the Firm, „Strategic Management Journal” 1984, 5(2).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-6447
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu