BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Tylec Tomasz (Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa)
Tytuł
Wprowadzenie do koncepcji strategicznej karty wyników
Introduction to the Strategic Score Card Concept
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2004, nr 650, s. 75-84, bibliogr. 9 poz.
Słowa kluczowe
Strategiczna Karta Wyników, Zarządzanie strategiczne
Balanced Scorecard (BSC), Strategic management
Uwagi
summ.
Abstrakt
Rewolucja informatyczna przyczyniła się do powstania nowych warunków, w których przedsiębiorstwa prowadzą swoja działalność. Stąd też potrzeba poszukiwania metod zarządzania skutecznych w zaistniałej sytuacji. W artykule opisano projekt strategicznej karty wyników, jej historię oraz jej założenia koncepcyjne. Podjęto również próbę identyfikacji czynników istotnych dla skuteczności tej koncepcji.

The information revolution is creating new conditions under which companies conduct their activities. The fundamental rules of competition in the industrial era are already obsolete Firms are unable to guarantee long-term competitive advantage exclusively through the rapid implementation of new production technologies or through perfect financial management. Achieving market success requires that firms possess new skills in obtaining and utilising intellectual assets; this has become more important than investment and the management of tangible assets. In today's competitive environment, intellectual assets and the ability to man-age them are key success factors and it seems they will continue to be so in the future. Thus, performance measurement systems based on previous financial results are becoming anachronisms. The search now is for control and management systems based on many differentiated measures, as only such an approach enables a more reliable evaluation of a company's situation. Measures based on various kinds of information encompassing past factors of success provide time to react to changes while simultaneously controlling strategy implementation. Literature in recent years has discussed and studied the balanced scorecard concept created by R.S. Kaplan and D.P. Norton. This article describes the concept of the balanced scorecard, its history and conceptual objectives, and attempts to identify the critical factor of this method's success. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Goliszewska D., Kaplan walczy kartą, „Businessman", marzec 2000.
  2. Inwestors Look at Factors Beyond the Fundamentals, Ernst &Young 2002, www.ey.com/ g!obal/gcr.nsf/UK/Corporate_Finance_-_EY_comment
  3. Jaruga A., Zrównoważona karta dokonań w systemie zarządzania strategicznego, „Controling i rachunkowość zarządcza w firmie" 2000, nr 1.
  4. Kaplan R.S., Spełniająca się, strategia, „Computerworld" 2000, nr 9.
  5. Kaplan R.S., Norton D.R, Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, PWN, Warszawa 2001.
  6. Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna karta wyników -praktyka, CTM, Warszawa 2001.
  7. Miyake D., Beyond the Numbers, „Inteligent Enterprise", 26 July 2002.
  8. Slywotzki A.J., Morrison D.J., Andelman B., Strefa zysku, PWE, Warszawa 2000.
  9. Trepkowska J., Sukces według Kaplana, Teleinfo, www.teleinfo.com.pl, 2000, nr 8.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu