BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Markiewicz Piotr (Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości)
Tytuł
Zasoby niematerialne jako źródło przewagi konkurencyjnej
Non-material Resources as a Source of Competitive Advantage
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2003, nr 597, s. 21-34, bibliogr.27 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie strategiczne, Przewaga konkurencyjna, Podejście zasobowe w zarządzaniu, Analiza piśmiennictwa ekonomicznego
Strategic management, Competitive advantage, Resource approach in management, Economic literature analysis
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule sklasyfikowano zasoby niematerialne przedsiębiorstwa, uwzględniając jednocześnie możliwości ich ochrony prawnej, oraz ich zależność lub niezależność od czynnika ludzkiego. Skupiono się na tych zasobach niematerialnych, których ochrona przy pomocy istniejących regulacji prawnych, może być trudna, a które jednocześnie ściśle związane są z ludźmi. Przeanalizowano rolę, jaką odgrywają tego typu zasoby w potencjale konkurencyjnym przedsiębiorstwa.

In this article the author discusses the role played by non-material rescources in a firm`s competitive potential from the perspective of creating and maintaining a competitive advantage. The author offers a classification of non-material rescources which takes into account the possibility of providing those rescources with legal protection and their dependence upon or independence of people. (short original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Andrews K. [1971], R., The Concept of Corporate Strategy, Dow Johnes-Irvin Inc.
  2. Ansof H.I. [1985], Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa.
  3. Barney J. [1991], Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management", vol. 17, nr 1.
  4. Bartnicki M. [1996], Tworzenie przyszłego powodzenia przedsiębiorstwa, "Organizacja i Kierowanie", Warszawa, nr 3.
  5. Crozier M. [1993], Przedsiębiorstwo na podsłuchu. Jak uczyć się zarządzania postindustrialnego, PWE, Warszawa.
  6. Dess G.. Miller A. [1993], Strategic Management, McGraw-Hill.
  7. Gliński B. [1995], Miejsce zarządzania strategicznego w naukach o zarządzaniu, "Organizacja i Kierowanie", nr 4.
  8. Grant R.M. [1991], The Resource - Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation, "California Management Review", vol. 33, nr 3.
  9. Hall R. [1993], A Framework Linking Intangible Resources and Capabilities To Sustainable Competitive Advantage, "Strategic Management Journal".
  10. Hall R. [1992], The Strategic Analysis of Intangible Resources, "Strategic Management Journal", nr 13.
  11. Kamela-Sowińska A. [1996], Wartość firmy, PWE, Warszawa.
  12. Kasiewicz S. [1990], Zasady wyceny majątku firmy, "Firma", nr 2.
  13. Kay J. [1996], Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
  14. Klasik A. [1993], Planowanie strategiczne, PWE, Warszawa.
  15. Koch R. [1998], Strategia, WPSB, Kraków.
  16. Krupski R. [1993], Metody i organizacja planowania strategicznego w przedsiębiorstwie, Ossolineum, Wrocław.
  17. Obłój K. [1987], Strategia przetrwania organizacji, PWE, Warszawa.
  18. Obłój K. [1993], Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
  19. Ouchi W. [1981], Teory Z: How American Business Can Meet the Japanese Chalange, Adison Wesley, Reading.
  20. Peteraf M.A. [1993], The Cornerstone of Competitive Advantage: A Resource - Based View, "Strategic Management Journal", nr 14.
  21. Peters T., Waterman R.H. [1982], In Search of Excellence, Harper & Row, New York.
  22. Pierścionek Z. [1996], Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa.
  23. Porter M.E. [1994], Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
  24. Prahalad C.K., Hamel G. [1990], The Core Competence of the Corporation, "Harvard Business Review", May-June.
  25. Stabryła A., Bartusik K. [1995], System zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, Warszawa, nr 4.
  26. Wawrzyniak B. [1989], Polityka strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  27. Wernerfelt B. [1984], A Resource - Based View of the Firm, "Strategic Management Journal", nr 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu