BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Markiewicz Piotr (Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości)
Tytuł
Modele procesu formułowania strategii
Models of the Strategy Formulation Process
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2001, nr 567, s. 21-31, bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Planowanie strategiczne, Strategia zarządzania, Otoczenie przedsiębiorstwa, Analiza strategiczna, Zarządzanie przedsiębiorstwem
Strategic planning, Management strategy, Enterprise environment, Strategic analysis, Enterprise management
Uwagi
summ.
Abstrakt
Autor omawiając wybrane modele planowania strategicznego zwraca uwagę na duże podobieństwo etapów tego procesu. W schematycznym ujęciu każdy cykl procesu planowania strategii zaczyna się od określenia misji i celów przedsiębiorstwa. Analiza strategiczna i wybór strategii następuje w dalszych etapach.

Strategic management is curreently becoming a leading approach to management, one which is very much geared towards the market. In essence it involves providing systemic guarantees of a firm's survival, and even ensuring its ability to grow in unfavourable and unpredictable operating conditions. It thus covers all areas of management - not only planning, but also organisation, motivation, and monitoring adapted to modern techniques of information circulation and processing. One problem which requires special attention in this context is the process of formulating an enterprise strategy. This involves determining the goals of an organisation, and setting the policy and programmes required to achieve specific tasks with the help of selected methods essential for ensuring the implementation of strategic policy and programmes. The literature on the subject includes various suggested models for the strategic planning process. These models differ from one another with regard to the number of stages involved, their content, sequence and the stress placed on different stages. The author presents a selection of strategy formulation models. These differ from one another in terms of the sequence of stages involved and the definitions used for different stages. In the traditional approach, every strategic planning cycle begins with a definition of the mission and goals of an enterprise. Strategic analysis and strategy selection take placein subsequent stages. In another approach to the sequence of stages, which can be observed in the models, the process begins with a strategic analysis followed by a definition of an enterprise's mission and objectives and the selection of a strategy. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Andrews K.R., The Concept of Corporate, Don Johnes - Irvin Inc., 1971.
  2. Ansoff H.I., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 1985.
  3. Dess G., Miller A., Strategic Management, McGraw Hill 1993.
  4. Gliński B., Miejsce zarządzania strategicznego w naukach o zarządzaniu, "Organizacja i Kierowanie" 1995, nr 4.
  5. Klasik A., Planowanie strategiczne, PWE, Warszawa 1993.
  6. Krupski R., Metody i organizacja planowania strategicznego w przedsiębiorstwie, Ossolineum, Wrocław 1993.
  7. Obłój K., Strategia przetrwania organizacji, PWE, Warszawa 1987.
  8. Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa 1996.
  9. Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1994.
  10. Stabryła A., Bartusik K., System zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, Warszawa 1995, nr 4.
  11. Wawrzyniak B., Polityka strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1989.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu