BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Klimkowska Regina (Wydział Zarządzania), Klose Leszek J.
Title
Polityka fiskalna i pieniężna jako czynniki determinujące popyt na rynku samochodów osobowych w Polsce w latach 1993-2003
Fiscal and Monetary Policy as Factors Determining Demand on the Motor Vehicle Market in Poland, 1993-2003
Source
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2007, nr 742, s. 99-109, bibliogr. 15 poz.
Keyword
Polityka fiskalna, Polityka celna, Rynek samochodowy, Polityka finansowa państwa, Polityka podatkowa
Fiscal policy, Customs policy, Car market, State financial policy, Tax policy
Note
summ.
Abstract
Podjęto próbę przedstawienia wpływu polityki pieniężnej i fiskalnej na sprzedaż samochodów osobowych w Polsce. Przedstawiono wybrane środki realizacji polityki fiskalnej, które wpływają na sytuację na rynku samochodów osobowych w Polsce. Przeanalizowano politykę celną i podatkową.

This article deals with fiscal and monetary policy as factors determining demand on the motor vehicle market. The authors present selected fiscal policy measures that have, both directly and indirectly, impacted upon the situation of the motor vehicle market in Poland. It is worth analysing the motor vehicle market in relation to such macroeconomic data as: GDP growth, the unemployment rate, and National Bank of Poland interest rates - these issues are addressed in a subsequent part of the article. When the economic situation is good, people have jobs, earn money, and are generally optimistic, the decision to buy a car is détermina by psycho-sociological factors. However, whe the economic situation gets worse, the buying decision is determind by economic factors.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
CUE campus access only - 246, 0
Bibliography
Show
  1. Balicki A., Szreder M., Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce w latach 1999-2002, „Marketing i Rynek” 2000, nr 1.
  2. Doradca podatnika. Wskaźniki i stawki, „Infor” 2000, nr 50.
  3. Doradca podatnika. Wskaźniki i stawki, „Infor ” 2001, nr 50.
  4. Górnik-Durose M.. Psychologiczne aspekty posiadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002.
  5. K.K., Odbicie od dna? „Auto-Świat” 2003, nr 5.
  6. Kublik A., Nowy podatek od aut, „Gazeta Wyborcza” 2005, nr 265.
  7. Kublik A., Nowe auta na wstecznym, „Gazeta Wyborcza” 2006, nr 8.
  8. 870 tyś. używanych, „Motor” 2006, nr 4.
  9. Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B., System finansowy w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  10. Samar s.c., Tendencje bez zmian, „Auto-Świat” 2002, nr 6.
  11. Skąpski R., W lepszej formie, „Auto-Motor i Sport”, 2006, nr 2.
  12. Stefaniak P.. Dla kogo groźny import prywatny samochodów? „Boss-Gospodarka” 2000, nr 26.
  13. Stefaniak P., Pękła motoryzacyjna bańka, „Boss-Gospodarka” 2000, nr 44.
  14. Transition Report Update, April 1997.
  15. Transition Report Update, May 2003.
Cited by
Show
ISSN
0208-7944
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu