BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Dobrzyński Marian, Klincewicz Krzysztof
Title
Zarządzanie ludźmi a Tl - automatyzacja i kreatywne tworzenie organizacji
Managing People and IT - Automation and the Creative Design of an Organization
Source
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2006, nr 3-4, s. 55-64, bibliogr.poz.16
Keyword
Zarządzanie zasobami ludzkimi, Szkolenie pracowników, Zarządzanie, Technologia informacyjna
Human Resources Management (HRM), Manpower training, Management, Information Technology (IT)
Abstract
Artykuł przedstawia dwie interpretacje zastosowania technologii informatycznych w zarządzaniu, określone jako paradygmaty automatyzacji oraz kreatywnego tworzenia organizacji. Oba paradygmaty wzajemnie się uzupełniają — automatyzacja procesów administracyjnych jest często podejmowana przez działy informatyczne lub finansowe, podczas gdy działy personalne sięgają po rozwiązania, które pozwalają wspierać pracowników i oferować im nowe możliwości pracy, tworzenia wiedzy i doskonalenia kompetencji, oferując potencjalne nowe źródła przewagi konkurencyjnej dla przedsiębiorstw. Elastyczność współcześnie wykorzystywanych technologii oznacza wielość możliwych zastosowań - a zarządzający ludźmi powinni być świadomi tych możliwości oraz potencjalnych korzyści dla organizacji. Artykuł opiera się na badaniach literaturowych, analizie dostępnych rozwiązań informatycznych i na obserwacji praktyki zarządzania. Wynikiem zastosowania tych metod jest propozycja systemu pojęciowego, wyjaśniającego istotę technologii informatycznych i ich postrzeganą rolę w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zarządzania ludźmi.

The article presents two interpretations of the use of information technologies in management, introduced as the paradigms of automation and creative organizational design. The two paradigms are mutually complementary—the automation of administrative processes is often undertaken by information technology or financial departments, while personnel departments resort to solutions that provide support for employees and offer them new possibilities for working, the generation of knowledge, and improvement of competencies, thus offering new potential sources of competitive advantage for businesses. The flexibility of currently used technologies signifies a multiplicity of possible applications, while those who manage people should be aware of these opportunities as well as potential benefits for organizations. This article is based on literature research, analysis of available information technology solutions, and observation of management practices. The outcome of these methods is a proposal for a conceptual system that explains the essence of information technologies and their perceived role in organizations, with particular focus on the people management function.
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Anandarajan A., Wen H J. (1999), Evaluation of Information technology investment, „Management Decisions" No. 37-4, p. 330.
  2. Carr N.G. (2003), IT doesn’t Matter, „Harvard Business Review", No 5.
  3. Chesbrough H. W., Teece, D J. (2002) Organizing for Innovation: When is Virtual Virtuous?, „Harvard Business Review", No. 8.
  4. Faust M., Bahnmüller R. (1996), Der Computer als rationalisierter Mythos - vom Nutzen institutioneller Organisationstheorie für die Analyse industrieller Rationalisierung „Soziale Welt", No. 2, s. 134.
  5. Hatch M. J. (2002), Teoria organizacji, PWN, Warszawa, s. 158.
  6. Hansen E. (2005), Google blogger: I was terminated, „CNET News.com", February 11 [@:] http://news.com.com/Google+blogger+1+was+terminated/ 2100-1038_3-5572936.html.
  7. Kieser A. (1990), Biirokommunikationstechnik und organisatorische Innovation, „Zeitschrift für Organisation", No. 3, S. 171-175.
  8. Hincewicz K. (2004), Knowledge management: development, diffusion and rejection, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
  9. Klincewicz K. (2005), Management Fashions. Turning bestselling ideas into objects and institutions, Transaction Publishers, New Jersey.
  10. Nonaka I., Reinmöller P., Toyama R. (2001), Integrated Information Technology Systems for Knowledge Creation [w:] Handbook of organisational learning & knowledge, Dierkes M., Antal A.B., ChildJ., Nonaka I. (ed.), Oxford University Press. New York.
  11. Orlikowski W. (1992), The Duality of Technology: Rethinking the Concept of Technology in Organizations, „Organization Science", No. 3-3, pp. 398-427.
  12. Orlikowski W., Hoffman J.D. (1997), An Improvisational Model for Change Management: The Case of Groupware Technologies, „MIT Sloan Management Review", No. 38-2, pp. 11-21.
  13. Ramiller N.C., Swanson E.B. (2003), Whether, When, and How to Innovate with Information Technology: What Do Empirical Studies Tell Us? The Andersen School at UCLA, „Information Systems Working Paper", No. 2-03, Los Angeles, pp. 8-9.
  14. Simonetti E. (2004),Perspective: I was fired for blogging, „CNET News.com", 16 December [@:] http://news.com.com/I+was+fired+for+blogging/ 2010-1030_3-5490836.html.
  15. Sweet P. (2006), Unhappy HR looks to integrate better, „Conspectus Magazine", January 2006 [@:] www.conspectus.com/2006/january/downloads/ MarketOverview_Jan06.pdf.
  16. Wright P.M., McMahan G.C. (1992), Theoretical perspectives for strategic human resource management, „Journal of Management", No. 6.
Cited by
Show
ISSN
1641-0874
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu