BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Malec Elżbieta
Title
System informacji marketingowej w przedsiębiorstwie - propozycje usprawnień
Marketing Information Systems in Enterprises: Proposals for Rationalisation
Source
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2001, nr 558, s. 191-205, bibliogr. 12 poz.
Keyword
Informacja marketingowa, Badania marketingowe, Otoczenie przedsiębiorstwa, Zarządzanie przedsiębiorstwem, System informacyjny przedsiębiorstwa
Marketing information, Marketing research, Enterprise environment, Enterprise management, Information system of enterprises
Note
summ.
Abstract
Zadaniem systemu informacji marketingowej jest porządkowanie zbioru informacji potrzebnych do zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem. Autorka przedstawia zasady tworzenia SIM opisując poszukiwanie informacji wewnątrz firmy a także na zewnątrz (otoczenie przedsiębiorstwa). W zakończeniu prezentuje korzyści ze stosowania systemu informacji marketingowej.

Modern enterprises, implementing marketing strategies, are becoming increasingly aware of the role and importance of information as a factor influencing market success. Thus, there arises the need to link various sources of data, the methods for collecting this data, and the ways and principles of analysing and distributing information, in accordance with the internal needs of a given enterprise. This is a complicated process, organised along the lines of a system. An efficiently functioning marketing information system (MIS) is able to assess information needs, to process relevant information and supply it to managers at the appropriate time, thus enabling them to perform their management functions. MIS links information stored in the company's archives with data collected through questionnaires and market research, which are then analysed in order to facilitate marketing decisions. There are many benefits to be had from the creation and effective implementation of MIS. In a rapidly changing market environment, up-to-date information becomes the basis for informed and effective decision-making, which in turn gives the company a competitive advantage. Unfortunately, in practice only rarely does one find a complete system of marketing information covering all the departments of an enterprise and all types of information. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Baruk A., System informacji marketingowej a polska rzeczywistość, "Marketing i Rynek" 1998, nr 2.
  2. Duliniec E., Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa 1994.
  3. Duncan T., Moriarty S.E., A Communication-Based Marketing Model for Managing Relationships, "Journal of Marketing" IV 1998, American Marketing Association.
  4. Haffer M., Zakres badań i analiz marketingowych prowadzonych w polskich przedsiębiorstwach, X Konferencja Katedr Marketingu i Handlu, Krynica 1996, AE w Krakowie, Kraków 1996.
  5. Harasim J., SIM w banku, "Marketing w Praktyce" 1999, nr 1.
  6. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe., PWE, Warszawa 1995.
  7. Kędzior Z., Karcz K., Badania marketingowe w praktyce, PWE, Warszawa 1996.
  8. Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Warszawa 1994.
  9. Kowal W., Systemy informacji marketingowej w świetle badań polskich przedsiębiorstw, Zarządzanie i marketing, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 800, Wrocław 1998.
  10. Majdan I., System informacji marketingowej w firmie, "Marketing i Rynek" 1998, nr 2.
  11. Pietrzak S., Informacyjny system zarządzania przedsiębiorstwem, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 1998, nr 6.
  12. Rutkowski I.P., Systemy informacyjne wspomagające zarządzanie marketingowe, "Marketing i Rynek" 1999, nr 2.
Cited by
Show
ISSN
0208-7944
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu