BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Łuczka-Bakuła Władysława
Title
Percepcja żywności ekologicznej przez konsumentów
The Consumers' Perception of Organic Food
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2005, T. 7, z. 8, s. 164-170, rys., bibliogr. 9 poz.
Keyword
Żywność ekologiczna, Konsumpcja żywności, Świadomość ekologiczna, Badania konsumenckie, Metoda gotowości do przyjęcia rekompensaty
Organic food, Food consumption, Ecological awareness, Consumer research, Willingness to accept (WTA)
Note
summ.
Abstract
W opracowaniu przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w 2004 roku wśród 900 respondentów z województwa śląskiego i Wielkopolski, dotyczące opinii konsumentów na temat żywności ekologicznej. Szczególnym przedmiotem analizy była znajomość i identyfikacja tej żywności, motywy i gotowość do akceptacji wyższej ceny, bariery popytu oraz zakres wiedzy i świadomości ekologicznej konsumentów.

In the elaboration there were shown the results of the research conducted in 2004. The special object of the analysis is a recognisability of kind of food, motives and willingness to accept a higher price, also the demand barriers as well as the range of knowledge and ecological awareness of consumers. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. v. Alvensleben R. 1998: Ecological Aspects of Ford Demand: The Case of Organic Food in Germany.
  2. Cummings R., Harrison G., Rutstrom 1995: Ноте-grown values and hypothetical surveys: Is the dichotomous choice approach incentive compatible. American Economic Review 85:260-266.
  3. Cunningham R. 2001: The Organic Consumer Profile. Report compiled by Gail Atkinson for the Alberta Agriculture, Food and Rural Development. [http://wwwl.agric.gov.ab.ca/$department/deptdocs.nsf7all/ sis4930/$file/organic_profile.pdf?OpenElement]
  4. Fricke A., von Alvensleben R. 1997: Consumer Attitudes towards Organic Food and an Application of Cohort Analysis - 1984-1989-1994.Working Paper No.l, Lehrstuhl für Agrarmarketing, Kiel.
  5. Frykblom P. 1997: Hypothetical question modes and real willingness to pay, Journal of Environmental Economics and Management 34: 275-287.
  6. Łuczka-Bakuła W. 1995: Uwarunkowania produkcji i konsumpcji żywności ekologicznej. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, p. 124-135.
  7. Łuczka-Bakuła W. 1998: Bariery rozwoju rynku żywności ekologicznej. Wieś i Rolnictwo, vol. l, p. 90-103.
  8. Richter T. 2002: European Hearing on Organic Food and Farming - Towards a European Action Plan. [http:/ /orgprints.org/00002657/01 /richter-2004-action-plan-publikation_powerpoint.pdf], p.4.
  9. Wier M., Hansen L.G., Andersen L.M., Millock K. 2002: Consumer preferences for organic foods, OECD Workshop on Organic Agriculture Washington: 6.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu