- Author
- Kłosiewicz-Górecka Urszula
- Title
- Reorientacja strategiczna sieci wielkopowierzchniowych obiektów handlowych FMCG
- Source
- Handel Wewnętrzny, 2006, nr 6, s. 11-18
- Keyword
- Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Produkty szybko zbywalne, Artykuły spożywcze, Hipermarkety, Sieci handlowe
Enterprise internationalization, Fast Moving Consumer Goods (FMCG), Foodstuffs, Hypermarkets, Chain stores - Abstract
- Autorka pisze, że procesy internacjonalizacji handlu artykułami żywnościowymi w postaci wielkopowierzchniowych obiektów handlowych zaistniały z pewnym opóźnieniem w stosunku do procesów umiędzynarodowienia handlu artykułami nieżywnościowymi. Jeszcze w latach 70. XX w. w krajach Europy Zachodniej firmy handlu detalicznego artykułami żywnościowymi — działające najczęściej lokalnie — nie miały potrzeby wchodzenia na nowe terytorialnie rynki, przy czym większość z nich nie byłaby zdolna do sprostania tak istotnym wyzwaniom, jak procesy internacjonalizacji. Dopiero procesy koncentracji zachodzące w handlu artykułami żywnościowymi, które doprowadziły do wzmocnienia siły ekonomicznej przedsiębiorstw detalicznych, oraz pogarszające się warunki rozwoju sieci super-i hipermarketów w krajach macierzystych zachęciły firmy detaliczne do ekspansji na nowe rynki, początkowo na bliskie geograficznie i kulturowo.
- Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics - Bibliography
- T. Domański, Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódż 2001, s. 75.
- P. Drygas, Uwarunkowania lojalności klienta w handlu elektronicznym, w: Handel we wspólczesnej gospodarce, pod red. M. Slawińskiej, Akademia Ekonomiczna, Poznań 2006, s. 363.
- Łączą się korony, "Handel" 2006, nr 9.
- Raport o stanie handlu wewnętrznego w 2004 roku, Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Departament Przedsiębiorczości, Warszawa 2005, s. 92.
- "Supermarket News" 2006, nr 10, Dodatek specjalny.
- www.carrefour.pl
- www.planetretail.net
- Cited by
- ISSN
- 0438-5403
- Language
- pol