BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Szromnik Andrzej
Title
Uwarunkowania i prawidłowości przemian strukturalnych handlu hurtowego - próba uogólnienia i projekcji
Source
Handel Wewnętrzny, 2006, nr 6, s. 19-25
Keyword
Handel hurtowy, Formy działalności gospodarczej, Rozwój handlu, Zmiany organizacyjne
Wholesale trade, Legal forms of economic activity, Trade development, Organisational change
Abstract
Autor pisze, że stan ilościowy i strukturalny polskiego handlu hurtowego był efektem zmian systemu zarządzania całą gospodarką, a zwłaszcza rosnącej roli i pozycji sektora prywatnego, rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości oraz internacjonalizacji przedsiębiorstw. Do czynników bezpośrednio stymulujących procesy wymiany towarowej w całej gospodarce autor zalicza: uproszczenie procedur rejestracji działalności handlowo-usługowej, liberalizację przepisów importowo-celnych, ułatwienia finansowo-kredytowe przy zakupie środków transportowych i innych urządzeń technicznych, dużą liczbę wolnych obiektów handlowo-magazynowych, możliwych do zakupu lub dzierżawy, gwałtowny wzrost popytu konsumpcyjnego ludności, wzrost dochodów realnych ludności, niespotykany w przeszłości wzrost ilościowy sieci handlowo-usługowej i gastronomicznej w miastach i na wsi, napływ na rynek pracy wolnej siły roboczej jako efekt restrukturyzacji, prywatyzacji i demonopolizacji przemysłu, budownictwa i rolnictwa.
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. A. Chrostowski, Cykl życia organizacji, "Przegląd Organizacji" 1995, nr 5.
  2. W. R. Davison, A. D. Bates, S. J. Bass, The Retail Life Cycle, w: Retail Marketing Strategy, University of Brandford, Brandford 1977.
  3. T. Domański, Strategie rozwoju handlu, PWE, Warszawa 2005.
  4. U. Kłosiewicz, Kanały dystrybucji artykułów żywnościowych w Polsce w ocenie ekspertów, "Przemysł spożywczy" 1999, nr 4.
  5. F. Misiąg, Handel w transformacyjnej gospodarce - aspekty makroekonomiczne, w: Rynek i konsumpcja. Raporty z badań 2001 r., pod red. F. Misiąga, IRWiK, Warszawa 2002.
  6. O. Ogenyi, Retail Marketing, Financial Times-Pitman Publishing, London 1999.
  7. B. Pokorska, E. Maleszyk, Koncentracja i integracja w handlu wewnętrznym, PWE, Warszawa 2002.
  8. J. Rakowski, Handel w Polsce w latach 1989-2000, PCHU SA, Warszawa 2001.
  9. Raport o stanie handlu wewnętrznego w 2004 r., Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Warszawa 2005.
  10. S. Tajer, Konsolidacja hurtu w opinii integratorów, "Handel Wewnętrzny" 1999, nr 3.
Cited by
Show
ISSN
0438-5403
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu