BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Aniszewska Grażyna
Title
Rola kultury organizacyjnej w zarządzaniu
Source
Przegląd Organizacji, 2004, nr 1, s. 9-12, bibliogr. 23 poz.
Keyword
Kultura organizacji, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Zarządzanie w procesie zmian, Efektywność przedsiębiorstwa, Przewaga konkurencyjna, Konkurencyjność przedsiębiorstwa
Corporate culture, Enterprise management, Management under change process, Enterprise effectiveness, Competitive advantage, Enterprise competitiveness
Abstract
W artykule potraktowano zagadnienie kultury organizacyjnej jako elementu, który w sposób świadomy można wykorzystywać w procesie budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Omówiono jej wpływ na efektywność działania firmy, znaczenie dla budowania architektury firmy oraz w sytuacji zmian.
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. BURT R., When is Corporate Culture a Competitive Asset?, Financial Times, Autumn 1999.
  2. CONNER D., Managing at the Speed of Change, New York, Villard Books 1994.
  3. DAY J., MANG P., RICHTER A., ROBERTS J., Has Pay for Performance Had Its Day?, „The McKinsey Quarterly" 2002, nr 4.
  4. FOSTER R., KAPLAN S., Creative Destruction, London, Prentice Hall 2001.
  5. HAMEL G., PRAHALAD O.K., Przewaga konkurencyjna jutra, Warszawa, Business Press 1999.
  6. HAMPDEN-TURNER C., La culture d'entreprise, Paris, Seuil 1990.
  7. HATCH M., Organization Theory: Modern, Symbolic and Postmodern Perspectives, Oxford, Oxford University Press 1997.
  8. HOFSTEDE G., Cultural Consequences: International Differencess in Work Related Values, Beverly Hills, Sage Publications 1980.
  9. KIESLER S., SPROULL L., Managerial Response to Changing Environments: Perspectives on Problem Sensing from Social Cognition, „Administrative Science Quarterly", December 1982.
  10. KONO T., Changing a Company's Strategy and Culture, „Long Range Planning", October 1994.
  11. KOSTERA M., Zarządzanie personelem, Warszawa, PWE 1997.
  12. KOTTER J., Leading Change, Boston, Harvard Business School Press 1996.
  13. KOTTER J., HESKETT J., Corporate Culture and Performance, New York, The Free Press 1992.
  14. KOŹMIŃSKI A., Odrabianie zaleglości, Warszawa, PWN 1998.
  15. KOŹMIŃSKI A., OBŁÓJ K., Zarys teorii równowagi organizacyjnej, Warszawa, PWE 1989.
  16. LORSCH J., Strategic Myopia: Culture as an Invisible Barrier to Change, [w:] KILMANN R., SAXTON M., SERPA R. (red.), Gaining Control of the Corporate Culture, San Francisco, Jossey-Bass Publishers 1985.
  17. MORGAN G., Wyobraźnia organizacyjna, Warszawa, PWN 2001.
  18. PORTER M., Strategia konkurencji, Warszawa, PWE 1992.
  19. SCHEIN E., Organizational Culture and Leadership, San Francisco, Jossey-Bass Publishers 1988.
  20. SCHEIN E., The Role of the Founder in Creating Organizational Culture, [w:] H. LEAVITT, L. PONDY, D. BOJE (red.), Readings in Managerial Psychology, Chicago, The University of Chicago Press 1989.
  21. SIEHL C., After the Founder. An Opportunity to Manage Culture, [w:] FROST P., MOORE L., LOUIS M., LUNDBERG C., MARTIN J. (red.), Organizational Culture, London, Sage Publications 1985.
  22. SIKORSKI C., Kultura organizacyjna w instytucji, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 1990.
  23. WEICK K., Sensemaking in Organizations, London, Sage Publications 1995.
Cited by
Show
ISSN
0137-7221
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu