BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Jedlińska Maja
Title
Model zachowań konsumenckich na rynku usług turystycznych
Consumers' Behaviour Model in the Tourism Market
Source
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2005, nr 1095, s. 193-208, rys., bibliogr. 14 poz.
Keyword
Rynek usług turystycznych, Zachowania konsumenta, Potrzeby rynku
Tourism services market, Consumer behaviour, Market needs
Note
summ.
Abstract
Podjęto próbę implementacji wiedzy na temat zachowań konsumenckich na potrzeby rynku turystycznego. Przedstawiono teoretyczny model, w którym ujęto podstawowe uwarunkowania zachowań konsumenckich, ułatwiający ich przewidywanie.

Success in the tourism market depends on prompt and correct recognition of clients' needs and adjusting its offer to wishes of potential tourists. The knowledge related to consumers' behaviour and their decision making processes becomes especially valuable. While conducting this type of research, economics has to cooperate with social psychology, sociology, philosophy and even biology. Universal model of consumers' behaviour, which emphasizes both internal and external conditions, may be adopted for the needs of knowledge on tourism by introducing some specific problems which are characteristic for tourism movement. Therefore issues of lifestyle, decision taking rules, consumer's involvement, rationale and freedom of choice are of such great importance. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Antonides G., van Raaij W.F., Zachowanie konsumenta, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  2. Bogunia-Borowska M., Śleboda M., Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności, Universitas, Kraków 2003.
  3. Bywalec Cz., Rudnicki L., Konsumpcja, PWE, Warszawa 2002.
  4. Encyklopedia popularna PWN, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  5. Foxall G.R., Goldsmith R.E., Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  6. Garbarski L., Zachowania nabywców, PWE, Warszawa 1998.
  7. Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, red. Z. Kędzior i E. Kieżel, PWE, Warszawa 2002.
  8. Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa 2003.
  9. Michalski E., Marketing, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  10. Rudnicki L., Zachowanie konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2000.
  11. Senyszyn J., Potrzeby konsumpcyjne, UG, Gdańsk 1995.
  12. Swarbrooke J., Horner S., Consumer Behaviour in Tourism, Butterworth Heinemann, Oxford-Amsterdam ... 2003.
  13. Zachowania konsumenckie - teoria i praktyka, red. J. Woś, AE, Poznań 2003.
  14. Zachowanie konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, red. M. Lambkin, i in., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Cited by
Show
ISSN
0324-8445
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu