BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Yoriko Terada
Title
Rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego a różne koncepcje wolności w Japonii
Source
Przegląd Zachodni, 2002, nr 2, s. 179-201
Keyword
Konsumpcja, Zachowania konsumenta, Gospodarka, Młodzież
Consumption, Consumer behaviour, Economy, Youth
Country
Japonia
Japan
Abstract
Porównując proces rozwoju społeczeństwa konsumpcyjnego w Japonii z ogólnym procesem rozwoju społeczeństwa konsumpcyjnego w krajach zachodnich, można zauważyć, iż Japonia cechowała się bardzo podobnymi do zachodnich wzorami konsumpcji, czego przyczyną wydaje się być amerykanizacja kraju po II wojnie światowej. W pierwszym okresie USA stanowiły dla Japończyków synonim wolności, ponieważ amerykański styl konsumpcji masowej spełniał przesłanki demokratyzacji konsumpcji. W okresie cudu gospodarczego konsumpcja ostentacyjna przybrała w pewnym stopniu formę konsumpcji elitarnej, dostępnej wyłącznie dla klasy średniej. Własność symbolizowała bogactwo i wolność. W okresie recesji, który trwa nadal, Japończycy zdali sobie sprawę, że różne wartości i różne style życia mogą prowadzić do zaspokajania potrzeb jednostki. Wolność wyboru umożliwiła jednostce większy wybór w zakresie stylu życia i własnej tożsamości. Indywidualna konsumpcja stworzyła jednocześnie nowy model życia wśród młodzieży w coraz większym stopniu zdominowany przez konsumpcję.
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Cited by
Show
ISSN
0033-2437
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu