- Author
- Yoriko Terada
- Title
- Rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego a różne koncepcje wolności w Japonii
- Source
- Przegląd Zachodni, 2002, nr 2, s. 179-201
- Keyword
- Konsumpcja, Zachowania konsumenta, Gospodarka, Młodzież
Consumption, Consumer behaviour, Economy, Youth - Country
- Japonia
Japan - Abstract
- Porównując proces rozwoju społeczeństwa konsumpcyjnego w Japonii z ogólnym procesem rozwoju społeczeństwa konsumpcyjnego w krajach zachodnich, można zauważyć, iż Japonia cechowała się bardzo podobnymi do zachodnich wzorami konsumpcji, czego przyczyną wydaje się być amerykanizacja kraju po II wojnie światowej. W pierwszym okresie USA stanowiły dla Japończyków synonim wolności, ponieważ amerykański styl konsumpcji masowej spełniał przesłanki demokratyzacji konsumpcji. W okresie cudu gospodarczego konsumpcja ostentacyjna przybrała w pewnym stopniu formę konsumpcji elitarnej, dostępnej wyłącznie dla klasy średniej. Własność symbolizowała bogactwo i wolność. W okresie recesji, który trwa nadal, Japończycy zdali sobie sprawę, że różne wartości i różne style życia mogą prowadzić do zaspokajania potrzeb jednostki. Wolność wyboru umożliwiła jednostce większy wybór w zakresie stylu życia i własnej tożsamości. Indywidualna konsumpcja stworzyła jednocześnie nowy model życia wśród młodzieży w coraz większym stopniu zdominowany przez konsumpcję.
- Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics - Cited by
- ISSN
- 0033-2437
- Language
- pol