BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Musiał Wiesław
Title
Oscypek jako produkt regionalny Karpat Polskich
Oscypek as a Regional Product of the Polish Carpathians
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2006, T. 8, z. 3, s. 96-100, bibliogr. 8 poz.
Keyword
Konkurencyjność regionów, Marketing regionalny, Gospodarka regionalna
Regions competitiveness, Regional marketing, Regional economy
Note
synopsis, summ.
Country
Karpaty (Polska)
Carpathian Mountains (Poland)
Abstract
W opracowaniu podjęto problem instytucjonalizacji tradycyjnych i regionalnych produktów przerobu mleka owczego. Produkty te dotychczas wytwarzane bez certyfikatu, aby mogły być legalnie sprzedawane na obszarze UE, powinny być oficjalnie uznane jako produkty regionalne. (oryg. streszcz.)

There are four dairy products manufactured of ewe milk, in the Polish Carpathians, i.e. oscypek (hard smoked cheese), bundz and bryndza (soft white cheese) and żętyca (whey of ewe milk). Although manufacturing of these products has a many hundreds year old tradition in the mountains, their formal recognition as traditional and regional products still poses many problems. The other issue is decreasing dairy sheep population and manufacturing fake products on a large scale, such as oscypek made exclusively of bovine milk or only with ewe milk supplement. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. Drozdowski A. 1961: Owczarstwo podhalańskie i jego rozwój. [W:] Hodowla owiec i bydła w Tatrach i na Podhalu. T. III monografii Pasterstwo Tatr i Podhala. PAN. Wrocław-Kraków-Warszawa, 41-98.
  2. Drożdż A., Paciorek A. 2001 : Możliwości i sposoby dostosowania jakości mleka owczego i jego produktów do standardów Unii Europejskiej. [W:] Materiały V Owczarskiej Szkoły Wiosennej.
  3. Francois M. 2002: Waloryzacja polskiego sera z surowego mleka, Oscypka. Raport finalny MSDR z.s. Akademii Rolniczej w Krakowie.
  4. Górzyński S. 1962. Z dziejów osadnictwa i pasterstwa Podhala i Tatr w wiekach XIII-XVIII. [W:] Historia osadnictwa i organizacja społeczna pasterstwa oraz słownictwo pasterskie Tatr Polskich i Podhala. T. IV monografii Tatr i Podhala. PAN. Wrocław-Kraków-Warszawa, 9-76.
  5. Musiał W. 2006: Stan, natężenie i rezerwy chowu zwierząt trawożernych w piętrach hipsometrycznych Karpat Polskich. Maszynopis oddany do druku w Acta Agraria et Silvestria.
  6. Niżnikowski R. 2004: Stan pogłowia oraz opłacalności chowu owiec i kóz w państwach środkowej i wschodniej Europy. Przegląd Hodowlany nr 10.
  7. Pruszewicz J. 2004: Marketing sprzedaży oscypka oraz postawy i preferencje konsumentów. Praca magisterska wykonana na Wydziale Rolniczo-Ekonomicznym AR w Krakowie.
  8. Przewodnik Dobrych Praktyk Higienicznych przy wytwarzaniu oscypka. 2003: GRET, MSDR z.s. Akademii Rolniczej w Krakowie.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu