BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Dąbrowska Anna
Title
Członkostwo Polski w Unii Europejskiej a bariery prowadzenia działalności w opinii przedsiębiorców
Poland's Membership in the European Union and Barriers for Carrying out Activities in the Enterpreneurs' Opinion
Source
Handel Wewnętrzny, 2007, nr 1, s. 31-39
Keyword
Małe i średnie przedsiębiorstwa, Ocena gospodarki, Działalność gospodarcza, Badania ankietowe
Small business, Assessment of the economy, Business activity, Questionnaire survey
Company
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstract
Przedsiębiorstwa usługowe od lat przejawiają różny stosunek do członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Autor przytacza wyniki badań, w których przedsiębiorcy wskazywali pozytywne i negatywne efekty integracji. Wśród pozytywnych wymieniano: możliwość podjęcia działań na rynkach krajów Unii Europejskich powodujących wzrost sprzedaży wobec większego dostępu do rynku, ułatwienie dostępu do nowych technologii, ułatwienie dostępu do kapitału, ułatwienie dostępu do źródeł zaopatrzenia, podniesienie jakości świadczenia usług, większą możliwość korzystania z funduszy pomocowych. Wśród czynników o negatywnych konotacjach wymieniono: utratę części rynku krajowego powodującego spadek sprzedaży wobec większego dostępu do rynku zagranicznych podmiotów gospodarczych, utratę części rynku krajowego z uwagi na konkurencję cenową ze strony firm zachodnich, utratę części rynku krajowego z uwagi na niższy poziom świadczenia usług, utratę części rynku krajowego wobec braku możliwości wprowadzenia innowacji, nowoczesnych technologii, utratę części rynku krajowego z uwagi na brak możliwości rozszerzenia oferty asortymentowej, trudności z dotrzymaniem wymogów ekologicznych. W artykule szczegółowo omówiono wspomniane badania.

Poland's membership in the European Union is differently perceived by entrepreneurs. For some of them, there are open opportunities, new possibilities to establish contacts, for expansion of their activities, while others see more threats. It must be emphasized that particularly modern companies, entrepreneurs open to cooperation, being aware of laws of the target countries as well as those who provide high-quality services may find their place in the Single Market, enter new sales markets. Liquidation of barriers is of a great importance for entrepreneurs" functioning in the domestic market and in the European Union"s market. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Audyt Bankowości Mikrofirm 2005, Pentor.
  2. A. Dąbrowska, M. Janoś-Kresło, B. Mróz, Konsument w strategiach przedsiębiorstw - nowe tendencje i wyzwania, SGH, Warszawa 2005 (maszynopis powielony).
  3. M. Paszyński, Dyrektywa Uslugowa - czy zmierzamy w stronę liberalizacji rynku ?, "Wspólnoty Europejskie 2006, nr 3.
  4. Przedsiębiorczość w Polsce 2006, NBP, Warszawa, sierpień 2006, s. 65.
  5. J.E. Stiglitz, A. Charlton, Fair trade. Szansa dla wszystkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  6. www.mg.gov.pl
Cited by
Show
ISSN
0438-5403
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu