BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Sznajder Andrzej
Title
Charakterystyka rynku sportu profesjonalnego
Features of the Professional Sports Market
Source
Gospodarka Narodowa, 2007, nr 10, s. 45-65, tabl., wykr., bibliogr. 31 poz.
Keyword
Sport, Klub sportowy, Filozofia działania przedsiębiorstwa, Otoczenie przedsiębiorstwa
Sport, Sports club, Enterprise operation philosophy, Enterprise environment
Note
summ.
Abstract
Sport jako zjawisko społeczne podlega stałym systematycznym zmianom wynikającym z rozwoju cywilizacji i zmian społecznych, kulturowych, technologicznych, a także ekonomicznych. Rozwija się rynek sportu, który zyskuje charakter w coraz większym stopniu globalny. Kluby sportowe przekształcają się ze stowarzyszeń sportowych w spółki kapitałowe, które muszą się kierować zasadą ekonomiczności działania. Dodatkowo państwo zmienia swe funkcje i następuje reorientacja systemów finansowania sportu. Dokonana w niniejszym artykule charakterystyka rynku sportu i prowadzonych na nim działań gospodarczych potwierdza przedstawioną w nim tezę, że rynek sportu jest silnie zróżnicowany i różni się istotnie od rynku, na którym są sprzedawane produkty konsumpcyjne. (abstrakt oryginalny)

The author takes a look at the professional sports market and identifies its characteristic features. He analyzes literature on the economics of sports and the sports industry and describes the conditions underlying the operations of sports organizations, the features of sports goods, competition on the sports market, the functioning of sports clubs, and the behavior of buyers on this market. This allows Sznajder to determine the characteristic features of the sports business and the professional sports market. Sznajder notes that sports have become a major industry today and that the sports market is increasingly global in nature. Sports clubs are transforming themselves from nonprofit associations into commercial companies that seek to be profitable and economical. Governments are changing their approach toward sports, and the systems for financing sports are being modified. The sports market is dual in nature, Sznajder says, because sports companies these days must do business according to both the business-to-consumer (B2C) and business-to-business (B2B) models. These two markets involve different kinds of sports products and different marketing approaches. The sports market shows considerable differences among market entities and their goals. At the same time, sports organizations, which act as suppliers on this market, heavily depend on the behavior of sports fans as customers. All this makes the sports industry a regulated market, the author concludes. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Agudo San Emeterio A., Toyos Rugarcia E, [2003], Marketing del futbol, Piramide, Madrid.
  2. Analiza - Piłka to biznes w kraju nad Wisłą, [5 sierpnia 2005], "Przegląd Sportowy".
  3. Baruma I., [4 lipca 2006], Najbezpieczniejszy fanatyzm, "Dziennik".
  4. Beech J., Chadwick S., [2004], The Business of Sport Management, Pearson Education.
  5. Bieling M., Eschweiler M., Hardenacke J. (red.), [2004], Business-to-Business Marketing im Profifussball, Gabler, Wiesbaden.
  6. Braeutigam R.R., [1989], Optimal Policy for Natural Monopolies, [w:] (red.) R. Schmalensee, R. Willig, Handbook of Industrial Organizations, Elsevier, Amsterdam.
  7. Cairns J., Jennett N., Sloane P.J., [1986], The Economics of Professional Team Sports: A Survey of Theory and Evidence, "Journal of Economics Studies", nr 8.
  8. Cialdini R., Borden R.J., Thorne A., Walker M.R., Freeman S., Sloan R.L., [1976], Basking in Reflected Glory, Three (Football) Field Studies, "Journal of Personality and Social Psychology", nr 34.
  9. Cialdini R., [1996], Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  10. Deloitte - Annual Review of Football Finance, Europa im Fokus, [lipiec 2006], Duesseldorf.
  11. Dobson S., Goddard J., [2001], The economics of football, Cambridge University Press, Cambridge.
  12. Drewes M., Management, competition and efficiency in professional sport leagues, http://www.arbeitskreis-sportoekonomie.de7spooek_drewes.pdf
  13. El-Hodiri M., Quirk J., [1971], An Economic Model of a Professional Sports League, "Journal of Political Economy", nr 6.
  14. Fiedor B., [2006], Normatywne a ekonomiczne ujęcie regulacji publicznej, [w:] (red.) U. Zagóra-Jonszta, Dokonania współczesnej myśli ekonomicznej. Ekonomia instytucjonalna - teoria i praktyka, AE Katowice.
  15. Foks J., [2003], Unia Europejska i sport - aspekty prawne, "Polski Przegląd Dyplomatyczny", nr 1(11).
  16. Football Money League, [luty 2007], Deloitte. Fort R., Quirk J., [1995], Cross-Subsidization, Incentives and Outcomes of Professional Team Sport Leagues, "Journal of Economic Literature", Vol. XXXIII.
  17. Foster G., Greyser S.A., Walsh B., [2006], The Business of Sports, Thomson Higher Education, Mason, USA.
  18. Hermanns A., Riedmueller F. (red.), [2001], Management - Handbuch Sport-Marketing, Verlag Vahlen, Monachium.
  19. Hintermeier D., Rettberg U., [2006], Geld schiesst Tore, Hanser Verlag, Muenchen.
  20. Hödl G., [2002], Zur politischen Oekonomie des Fussballsports, [w:] (red.) M. Fanizadeh u.a., Global Players - Kultur, Ökonomie und Politik des Fußballs, Frankfurt/Main, Wien, Brandes & Apsel, Südwind.
  21. Kahn T., [1991], The Economics of Regulations. Principles and Institutions, Massachussets Institute of Technology, Cambridge MA.
  22. Kurscheidt M., [2004], Stand und Perspektiven ökonomischer Forschung zum Fussball - eine dog- menhistorische Annäherung, [w:] (red.) P. Hammann, L. Schmidt, M. Welling, Ökonomie des Fussballs, Gabler, Wiesbaden.
  23. Neale W., [1964], The Peculiar Economics of Professional Sport, "Quarterly Journal of Economics".
  24. Piechota R., [2006], Prawa do transmisji widowisk sportowych - zarys problemu, "Sport Wyczynowy", nr 5-6.
  25. PriceWaterhouse Coopers, Wilkofsky Grün Associates. Rottenberg S., [June 1956], The baseball players' labor market, "Journal of Political Economy", nr 64.
  26. Shank M.D., [2002], Sports Marketing. A Strategie Pespective, Prentice Hall, New Jersey.
  27. Sloane R, [June 1971], The economics of professional football, "Scottish Journal of Political Economy", Vol. 18(2).
  28. Szymanski S., Ross S.F, [September 2000], Open Competition in League Sports, "Illinois Law & Economics Research Paper", nr 7.
  29. Vademecum handlu zagranicznego, [1976], Polska Izba Handlu Zagranicznego, Warszawa.
  30. Welling M., Reckenfelderbeaumer M., [2003], Fussball als Gegenstand der Bietriebswirtschaftslehre, "Schriften der Wissenschaftlichen Hochschule Lahr", nr 2.
  31. Woratschek H., [2002], Theoretische Elemente einer oekonomischen Betrachtung von Sportdienstleistungen, "Zeitschrift für Betriebswirtschaft".
Cited by
Show
ISSN
0867-0005
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu