BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Wierzbiński Marcin
Title
Rachunek kosztów docelowych w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa
Target Costing in Creating Company Value
Source
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Finanse Bankowość Rachunkowość (1), 2004, nr 1012, s. 313-324, bibliografia 12 poz.
Keyword
Rachunek kosztów, Wartość przedsiębiorstwa, Koszty w przedsiębiorstwie
Cost accounting, Enterprise value, Costs in companies
Note
summ.
Abstract
Rachunek kosztów docelowych to instrument planowania, kontrolowania i zarządzania kosztami, które są już stosowane w fazie projektowania produktu oraz procesów produkcyjnych. Opracowanie omawia istotę i kilka sposobów kalkulacji rachunku kosztów docelowych, oraz jak rachunek tych kosztów wpływa na tworzenie wartości przedsiębiorstwa.

At the begining of the article its author shows the most important aspects of target costing. Then there is presented how this instrument of cost management can be used to create company value. According to what is shown in the article target costing can support creating company value by: facilitating achieving the competitive advantage, enabling companies to manage operating cost in the way that ensures achieving internal rate of return from new investments above cost of capital, guiding operation of all companies located in the same value chain by final customer's needs. These issues are the core problems that are discussed in the article. However, it does not exclude that there are other common points between target costing and creating company value.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Black A., Wright P., Bachman J.E., W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy. Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000.
  2. Brigham E.F., Gapenski L.C., Zarządzanie finansami, PWE, Warszawa 2000.
  3. Cooper R., Bruce Chew W., Control Tomorrow's Costs Through Today's Designs, "Harvard Business Review", January-February 1996.
  4. Cooper R., Slagmulder R., Target Costing and Value Engineering, Productivity Press, Portland, Oregon 1997.
  5. Horvath P., Target Costing: State of the Art, Batsford 1993.
  6. Japanese Cost Management, red. Y. Monden, Imperial College Press, London 2000.
  7. Jaruga A., Nowak W.A., Szychta A., Rachunkowość zarządcza. Koncepcje i zastosowania, SWSzPiZ, Absolwent, Łódź 1999.
  8. Knight J.A., Value Based Management. Developing a Systematic Approach to Creating Shareholder Value, McGraw-Hill, 1998.
  9. Monden Y., Cost Reduction Systems. Target Costing and Kaizen Costing, Productivity Press, Portland, Oregon 1995.
  10. Rappaport A., CFOs Strategists: Forging Common Framework, "Harvard Business Review" May-June 1992.
  11. Szychta A., Systemy target costing w praktyce przedsiębiorstw, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2000, nr 3.
  12. Szychta A., Target costing jako narzędzie strategicznej rachunkowości zarządczej, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2000, nr l.
Cited by
Show
ISSN
0324-8445
1732-0704
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu