BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Niezgoda Dionizy, Bernat Eugeniusz
Title
Strategiczne grupy agrobiznesowe
Strategic Agrobusiness Groups
Source
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 2001, vol. 35, s. 105-117, bibliogr. 19 poz.
Keyword
Interwencjonizm państwa, Organizacje marketingowe, Rolnictwo, Agrobiznes, Rynek żywności
Government intervention, Marketing organizations, Agriculture, Agrobusiness, Food market
Note
summ.
Abstract
Strategiczna grupa biznesowa, to sieć samodzielnych w sensie prawnym podmiotów gospodarczych wchodzących w skład agrobiznesu. Taki typ transformacji bazuje na dobrowolnym ograniczeniu swych uprawnień przez samodzielne podmioty gospodarcze na rzecz utworzonej przez siebie organizacji, tj. SGA, w zamian za większe korzyści ekonomiczne. W ramach SGA współpracować ze sobą mogą dostawcy środków produkcji dla rolnictwa, gospodarstwa rolnicze oraz przedsiębiorstwa przetwórcze i handlowe. W opracowaniu podjęto próbę wskazania potrzeby utworzenia strategicznych grup agrobiznesowych (SGA), jako najlepszego sposobu na przezwyciężenie strukturalnych trudności gospodarczych polskiego rolnictwa. Taka forma transformacji organizacyjnej polskiej gospodarki żywnościowej, pozwoliłaby także na osiągnięcie celów wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej sformułowanych w Traktacie Rzymskim.

The paper present proves that the main cause of difficulties in the development of peasant's farms is the polypolistic form of the market in which they function and a large dispersion of economic potential. On the basis of experiences of economically highly developed countries as well as the growing globalisation of the market it was recognized that the best solution for farmers will be to join strategic agrobusiness groups. Speaking about a strategic agrobusiness group one means a system of legally independent economic subjects being part of a agrobusiness of usually regional character and aiming at collective improvement of the efficiency of acting. This also means a need of changes in organisation of food market in Poland. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Cited by
Show
ISSN
0459-9586
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu