BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Piechota Robert
Title
Rachunek kosztów docelowych jako instrument zorientowanego na rynek zarządzania kosztami logistyki
Target Costing as a Tool Oriented on Logistics Cost Management
Source
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Finanse i Bankowość (10), 2003, nr 970, s. 104-109, rys., bibliogr. 4 poz.
Keyword
Analiza kosztów krańcowych, Rachunek kosztów, Strategia logistyczna, Koszty jednostkowe produktu
Marginal costs analysis, Cost accounting, Logistic strategies, Unit cost of product
Note
summ.
Abstract
Koncepcja rachunku kosztów docelowych (target costing) jest ważnym instrumentem zorientowanego na procesy controllingu oraz rynkowo zorientowanego zarządzania kosztami. W koncepcji tej nie chodzi o rozwiązanie problemu, ile ma kosztować produkt, lecz jakie mogą być dopuszczalne koszty tego produktu z punktu widzenia nabywców. Innymi słowy, chodzi o rozstrzygnięcie kwestii: jaka ma być efektywność wytwarzania produktu, by mógł on zapewnić sukces rynkowy. Koncepcja target costing motywuje do zmian struktur i technologii, a także redukcji kosztów w sferze przepływów logistycznych (np. pozyskiwanie materiałów, transport, przechowywanie). Ważną przesłankę tworzy tutaj implementacja rachunku kosztów działań, który stanowi warunek skutecznego wdrożenia koncepcji target costing oraz daje całościowy obraz zużycia zasobów przedsiębiorstwa w poszczególnych procesach tworzenia lub dostarczania klientom wyrobów bądź usług.

Target Costing is a cost management tool and concerns aerly phases of value chain. It is very importany factor of strengthening the market and strategic orientation of cost management chain and also the increasing level of its efficiency. Analyzing these phases we can qualify and to project considerable part of costs coming light later in immediate and indirect areas of activity of firm. Thanks to early influence on costs, risk of failure of project and of development of product can be minimalized, what makes easy avoidance unnecessary costs from this connected and it drives importants of acceptance of product on market. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Blaik P.: Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania. Warszawa: PWE 2001.
  2. Horvath P., Mayer R.: Prozesskostenrechnung. Konzeption und Etwicklung. "Kostenrechnungspraxis" 1993, Sonderheft 2.
  3. Kummer S., Weber J.: Aspekt der betriebswirtschaftlichen Managements der Logistik. "Die Betriebswirtschaft" 1990, Heft 6.
  4. Poth L.: Praxis der Marketing-Logistik. Heidelberg: Physica Verlag 1973.
Cited by
Show
ISSN
0324-8445
1426-1278
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu