- Author
- Kożuch Barbara, Kożuch Antoni
- Title
- Współdziałanie jako instrument podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw
Collaboration as an Instrument of Increasing Company's Competitiveness - Source
- Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 1, s. 196-201, tab., bibliogr. 15 poz.
- Keyword
- Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Współpraca przedsiębiorstw, Przewaga konkurencyjna
Enterprise competitiveness, Enterprises cooperation, Competitive advantage - Note
- summ.
- Abstract
- Celem autorek było przedstawienie istoty konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw na gruncie teorii organizacji, przy wykorzystaniu koncepcji współdziałania międzyorgnizacyjnego, przewagi konkurencyjnej oraz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (SOP).
In the paper is made an attempt to provide analyses of theoretical fundamentals and principles of cross-organisational collaboration, collaborative advantage, and also of corporate social responsibility. It allows to know the essence of this notion in the context of increasing company's competitive advantage. Investigations show that organisational collaboration is becoming a universal instrument of pro-ethical management oriented to harmonisation of company 's goals and objectives with justified expectations of external and internal stakeholders. It creates conducive circumstances to increasing competitive advantage of modern companies. (original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business - Bibliography
- Cheah H-B., Cheah M. 2003: Doing the right thing: incorporating the ethical imperative into the sustainable development process. [W:] Corruption and Governance in Asia, Kidd J.B., Richter H.J. (red.). Palgrave -Macmillan, London, 225-229.
- Gray B. 1996: Cross-sectoral partners: collaborative alliances among businesses, government and communities. [W:] Creative Collaborative Advantage, Huxham C. (ed.). Sage Publications, London.
- Haus B. 2002: Konkurencja i formy współdziałania przedsiębiorstw. [W:] Przedsiębiorstwo kooperujące, Oworzecki Z. (red.). Euro Expert Grupa Doradcza Sp. z o.o., Warszawa, 19-20.
- Himmelman A.T. 1996: On the theory and practice of transformational collaboration: from social service to social justice. [W:] Creative Collaborative Advantage. Iluxham C. (ed.). Sage Publications, London, 26-28.
- Hilt M.A., Ireland R.D., Hoskissun R.K. 1995: Strategic Management: Competitiveness and Globalization Concepts. West Publishing Co. Minneapolis/St. Paul, 20-21.
- Kaczmarek B. 2000: Współdziałanie przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 27-39.
- Kożuch B. 2008: Nauka o organizacji. Wyd. Placet, Warszawa, 207-217.
- Lank E. 2007: Collaborative Advantage. Palgrave Macmillan, London.
- Lichtarski J. (red.) 1992: Współdziałanie gospodarcze przedsiębiorstw. Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 27-28.
- Nogalski B., Kreft Z. 2002: Współdziałanie przedsiębiorstw w grupie kapitałowej. [W:] Przedsiębiorstwo partnerskie. Romanowska M., Trocki M. (red.). Delfin, Warszawa, 251-252.
- STRATEGOR 1997: Zarządzanie firmą. PWE, Warszawa, 255-256.
- Strużycki M. 2002: Stosunki partnerskie w łańcuchu dystrybucji. [W:] Przedsiębiorstwo partnerskie, Romanowska M., Trocki M. (red.). Difin, Warszawa, 85-86.
- Sulejewicz A. 2008: Paradoks społecznej odpowiedzialności biznesu szkoły wyższej. [W:] Społeczna odpowiedzialność uczelni. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 47-48.
- Zysnarski J. 2003: Partnerstwo publiczno-prywatne. ODDK, Gdańsk, 9-11.
- Żemigala M. 2007: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków, 50-51.
- Cited by
- ISSN
- 1508-3535
- Language
- pol