BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kożuch Antoni, Kożuch Barbara
Title
Istota usług publicznych
The essence of public services
Source
Współczesne Zarządzanie, 2008, nr 1, s. 19-35, bibliogr. 13 poz.
Keyword
Usługi publiczne, Motywacje zawodowe, Sektor publiczny, Wartości i normy etyczne
Public services, Career motivation, Public sector, Value and ethical norms
Abstract
Artykuł poświęcono poznaniu istoty usług publicznych. Rozważania skoncentrowano na pojęciu i cechach usług oraz specyfice zarządzania nimi. Przeprowadzono analizę rozwiązań instytucjonalnych stosowanych w zaspokajaniu zbiorowych potrzeb obywateli oraz barier świadczenia usług publicznych o wysokiej jakości. (abstrakt oryginalny)

In the paper an attempt is made to show in-depth study of the essence of public services. It is claimed to provide for a comprehensive new framework for approaching these rendering on all levels of managing public affairs. The research revealed the essence of public services in involving public interest in processes of formulation and realisation of the main objectives of public organisations. The investigations revealed specific features of public services and managing them. Some models of rendering public services are analysed, i.e. managing public services with market-type mechanisms, public service motivation in an international comparative view. In the paper are also underlined barriers of public service development. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Bielski M., (1997), Organizacje: istota, struktury, procesy, Wyd. UŁ, Łódź.
  2. Brown C.V., (1990), Jackson P.M., Public Sector Economics, Basil Blackwell, Oxford.
  3. Daszkowska M., (1998), Usługi, produkcja, rynek i marketing, WN PWN, Warszawa.
  4. Denhardt J.V., Denhardt R.B.,( 2003), The New Public Service. Serving not Steering, M.E. Sharpe, Armonk, New York.
  5. Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G., (2005), Współczesna ekonomika usług, WN PWN, Warszawa.
  6. Janoś-Kresło M., (2002), Usługi społeczne w procesie przemian systemowych w Polsce, SGH, Warszawa.
  7. Kożuch B., (2004), Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, PLACET, Warszawa.
  8. Managing with Market-Type Mechanisms, (1993), PUMA OECD, Paris.
  9. Owsiak S., (2001), Finanse publiczne. Teoria i praktyka, WN PWN, Warszawa.
  10. Perry J., L., (1996), Measuring public service motivation: an assessment of construct reliability and validity, "Journal of Public Administration Research and Theory" Vol. 6 (1).
  11. Rosenbloom D.H., (1993). Public Administration. Understanding Management, Politics, and Law in the Public Sector, Third Edition. McGrewHill, New York.
  12. Stiglitz J. E., (2004), Ekonomia sektora publicznego, WN PWN, Warszawa.
  13. Vandenabeele W., Hondeghem A., (2005), Values and motivation in public administration. Public Service Motivation in an international comparative perspective. Joint EGPA-ASPA Conference: Ethics and integrity of governance - The first transantlantic dialogue, Lueven (Belgium) 2-5 June 2005.
Cited by
Show
ISSN
1643-5494
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu