BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Urban Stanisław
Title
Wybrane zagadnienia z teorii konkurencji
Chosen Issues of a Competition Theory
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 1, s. 431-437, bibliogr. 14 poz.
Keyword
Konkurencja, Konkurencyjność, Teoria konkurencji, Strategia konkurencji
Competition, Competitiveness, Competition theory, Competition strategy
Note
summ.
Abstract
Konkurencja to proces rywalizacji w dążeniu do osiągnięcia analogicznych celów. Natomiast konkurencyjność to zdolność do skutecznego konkurowania. Autor oparł tekst na analizie literatury dotyczącej konkurencji, zwłaszcza jej teorii, po to by wybrać najbardziej trafną definicję. W treści zamieścił też własne przemyślenia i wyniki obserwacji na temat konkurencji oraz konkurencyjności w dostosowaniu do sytuacji panującej w Polsce.

Competition is the process of rivalry that occurs between its participants when pursuing to gain similar objectives. But competitiveness means the ability to enter successful competition. According to the chosen criterion many kinds of competition can be distinguished. It uses a lot of tools, which can generally be described us price tools or off-price tools. Furthermore, competitiveness can also be classified in different ways. In addition, competitiveness can be managed by steering of competition tools. For that management to be successful, a great U knowledge and practical skills as well as indispensable resources shaping competitiveness are necessary. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. Adamkiewicz-Drwillo H.G. 2002: Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa. PWN, Warszawa, s. 72-134.
  2. Foulkner D., Bowman C. 1996: Strategie konkurencji. Gebethner i Spółka, Warszawa, s. 1-3, 35-40.
  3. Grupa Lizbońska 1996: Granice konkurencji. Poltext, Warszawa, s. 139.
  4. Kay J. 1996: Podstawy sukcesu firmy. PWE Warszawa, s. 178-182.
  5. Kielczewski S. (red.) 2000: Zarządzanie strategiczne. Wydawnictwo AE Wrocław, s. 174-183.
  6. Kopaliński W. 1999: Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Wydawnictwo Muza S.A., Warszawa, s. 273.
  7. Kotler P. 1999: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa, s. 206-207.
  8. Penc J. 2002: Przedsiębiorstwo w burzliwym otoczeniu. Procesy adaptacji i współpracy. Cz. l. Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego Sp. z o.o., Bydgoszcz, s. 64-65.
  9. Porter M.E. 1998: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa, s. 14-18, 51-59.
  10. Schumpeter J.A. 1995: Kapitalizm, socjalizm, demokracja. PWN, Warszawa, s. 77-89, 136-148.
  11. Stankiewicz M.J. 1999: Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstw w warunkach globalizacja. TNOiK "Dom Organizatora", Toruń, s. 18-43.
  12. Sztucki T. 1998: Encyklopedia marketingu. Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa, s. 134-135.
  13. The World Competitiveness Report 1994: World Economic Forum. Lausanne, s. 18.
  14. Wrzosek W. 2002: Funkcjonowanie rynku. PWE, Warszawa, s. 252-257, 304-344.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu