BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Plichta Jarosław (Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości)
Title
Nowoczesne technologie informacyjne a problem asymetrii informacji
Modern Information Technologies and The Asymmetry of Information
Source
Studia i Prace Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2008, nr 1, t. 2, s. 285-293, rys., bibliogr.13 poz.
Keyword
Informacja, Koszty informacji, Technologie informacyjne i telekomunikacyjne
Information, Informations cost, Information and Communication Technology (ICT)
Note
summ.
Abstract
Przedstawiono problem istnienia na rynku asymetrii informacji. Opisano cechy informacji oraz wpływ nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych na asymetrię informacji. Wskazano na czynniki mające wpływ na powstawanie asymetrii informacji czy niepewności behawioralnej.

Many specialists believe that the development of information and communication technology harms the economy. The quantity of information increases systematically. However, this does not happen without costs. North believes that transaction costs in the America have been growing for several dozen years. There are many reasons for this, including the development of services, attributes of information and communication technology. The New Institutional Economy (NIE) can shed light on these issues; transaction costs theory (TCT) is also especially useful. This article shows factors that affect the grow of transaction costs in many economic processes with use of information and communication technology.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Akerlof G. [1970], The Market for Lemons: Quality Uncertainty and the Market Mechanism, „Quarterly Journal of Economics", nr 84.
  2. Allen B. [1990], Information as an Economic Commodity, „American Business Review", vol.80, nr 2.
  3. Arrow K.J. [1979], Eseje z teorii ryzyka, PWN, Warszawa.
  4. Hardt Ł. [2005], Instytucje a koszty transakcyjne w nowej ekonomii instytucjonalnej, „Gospodarka Narodowa", nr 1-2.
  5. Hirhleifer J. [1973], Where Are We in the Theory of Information?, „American Economics Review", vol.63, nr 2.
  6. Kaas K.P. [1990], Marketing als Bewältigung von Informations- und Unsichercheitspro- Ыет, „Die Betribswirtschaft", nr 4.
  7. Nelson P. [1970], Information and Consumer Behavior, „Journal of Political Economy", vol. 78, nr 2.
  8. Picot A., Reichwald R., Wigand R.T. [2003], Die Grenzenlose Unternehmung-Information, Organisation und Management, 5. Aufl., Gabler Verlag, Wiesbaden.
  9. Rosen H.S. [1998], Public Finance, McGraw-Hill, New York.
  10. Samuelson W.F., Marks S.G. [1998], Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa.
  11. Shapiro С., Varian H.R. [1999], Informations Rules, Harvard Business Scholl Press, Boston.
  12. Willimson O.E. [1991], Comparative Economic Organization. The Analisys of Discrete Strukctural Alternatives, „Administrative Science Quartely", vol. 36, nr 2.
  13. Williamson O.E. [1998], Ekonomiczne instytucje kapitalizmu, PWN, Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
1899-6205
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu