BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Witek-Crabb Anna
Title
Partycypacja w zarządzaniu strategicznym jako wyraz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
Strategic Management Participants in Socially Responsible Businesses
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2008, nr 5, s. 276-284, bibliogr. 17 poz.
Issue title
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Keyword
Zarządzanie strategiczne, Partycypacja pracowników w zarządzaniu, Społeczna odpowiedzialność biznesu
Strategic management, Personnel participation in management, Corporate Social Responsibility (CSR)
Note
summ.
Abstract
O ludziach w procesie zarządzania mówi się i pisze bardzo rzadko, a zdaniem autorki, ich motywacje , zaangażowanie i odpowiedzialność stanowią równie ważny, obok procedur i metod, jeśli nie ważniejszy aspekt zarządzania strategicznego. Autorka przedstawiła tradycyjne ujęcie kto i w jakim zakresie powinien być zaangażowany w proces zarządzania strategicznego, po czym pokazała jakich zmian należy dokonać, aby móc stosować zasady społecznej odpowiedzialności.

Socially responsible behaviour of businesses can be associated with the ability to fulfil two principles: the principle of openness to complexity and diversity, and the principle of balance aspiration in this diversity. These two rules can be found in the way the participation in strategic management process is performed. In socially responsible companies one would expect high worker participation, which represents the openness to diversity, and strong leadership, which creates balance in the diversity and complexity. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Collins i.C., Od dobrego do wielkiego. Czynniki trwałego rozwoju i zwycięstwa firm, Jacek Santorski - Wydawnictwa Biznesowe, Wrocław 2003.
  2. Dąbrowski B., Rostek R., Kurda W., Komunikacja: niedoceniona broń w zarządzaniu zmianą, "Harvard Business Review Polska" listopad 2003.
  3. Faulkner D., Bosman C., Strategie konkurencji, Gebethner & Ska, Warszawa 1996.
  4. Gosling J., Mintzberg H., Dlaczego efektywny menedżer musi myśleć na pięć sposobów, "Harvard Business Review Polska" październik 2004.
  5. Hamel G., Strategy as revolution, "Harvard Business Review" July-August 1996.
  6. Hill Ch.W.L., Jones G.R., Strategic Management Theory. An Integrated Approach, Houghton Miffin Company, Boston-New York 1998.
  7. Kaleta A., Organizacja procesu zarządzania strategicznego, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej nr 951, AE, Wrocław 2002.
  8. Mintzberg H., The Rise and Fall of Strategic Planning, Prentice Hall, New York 1994.
  9. Obłój K., Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1998.
  10. Obłój K., Strategie sukcesu: jak proste reguły pozwalają wygrywać, "Harvard Business Review Polska" marzec 2003.
  11. Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002.
  12. Senge P.M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2000.
  13. Stack J., The Great Game of Business, Currency Doubleday, New York 1992.
  14. Stocki R., Jawne zarządzanie, "CXO Magazyn Kadry Zarządzającej" październik 2002.
  15. Teerlink R., Harley-Davidson: od przywództwa dyrektywnego do partycypacyjnego, "Harvard Business Review Polska" czerwiec 2002.
  16. Wojtyła K., Osoba i czyn, Polskie Towarzystwo Teologiczne, Kraków 1985.
  17. Worthy J.C., Factors influencing employee morale, "Harvard Business Review" January 1950.
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu