- Author
- Banaszyk Piotr (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
- Title
- Współczesny kryzys ekonomiczny jako imperatyw odnowy strategicznej przedsiębiorstwa
Modern Economic Crisis as Corporate Strategic Renewal Imperative - Source
- Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2010, z. 98, s. 25-32, bibliogr. 9 poz.
- Keyword
- Strategia przedsiębiorstwa, Kryzys gospodarczy, Otoczenie przedsiębiorstwa
Corporation strategies, Economic crisis, Enterprise environment - Note
- summ.
- Abstract
- Celem niniejszego opracowania jest wskazanie, w jaki sposób współczesny kryzys ekonomiczny kreuje potrzebę zmiany realizowanej strategii w przedsiębiorstwie. Zostanie w nim zdefiniowane pojęcie odnowy strategicznej przedsiębiorstwa i różne jej interpretacje, w zależności od zastosowanego podejścia do zarządzania strategicznego. Następnie po identyfikacji istotnych zmian uwarunkowań kreowania strategii, zostaną wskazane potencjalne przebiegi odnowy strategicznej. (fragment tekstu)
The article attempts to point to the potential directions of corporate strategy redefinition under the influence of the current economic crisis. The project is being carried out from two perspectives, namely: the Industrial Organisation and Resource Based View. The requirements of the competitive environment favour considering the relations with existing and potential investors, the ways to make recruitment flexible as well as the aspiration to concentration (specialisation) of business. In turn, the focus on corporate capacities should lead to the creation of new trajectories of their development, especially focused on building international working teams, standardisation of organisational behaviours and building corporate networks, not being harmful to the innovative potential of the company.(original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics - Bibliography
- Barney J., Hesterly W., Strategic management and competitive advantage. Concepts and cases, Pearson Education, New Jersey 2006.
- Hart H., Berger A., Using time to generate corporate renewal, "International Journal of Operations and Production Management", 1994, Vol. 14, No. 3.
- Hoskisson R., Hitt M., Watt W, Yiu D., Theory and research of strategic management: swing and a pendulum, "Journal of Management", 1999, Vol. 25, iss. 3.
- Investor relations, http://en.wikipedia.org/wiki/Investor_relations (6 grudnia 2009 г.).
- Konarski K., Relacje inwestorskie w ciężkich czasach, http://www.parkiet.com/ artykul/12,873392_Relacje_inwestorskie __w_ciezkich_czasach.html (6 grudnia 2009 r.).
- Krzak M., Czy grozi nam deflacja, http://ceo.cxo.pl/artykuly/344759/Widmo. deflacji.html (6 grudnia 2009 r.).
- Pitkethly R., Analysing the environment, The Oxford handbook of strategy, Vol. 1: A strategy overview and competitive strategy, Oxford University Press, Oxford 2003.
- Roubini ostrzega przed dolarową bańką i nawrotem kryzysu finansowego, http://wyborcza.biz/biznes/!, 101562,7196114,Roubini_ostrzega_przed_dolarowa_ banka_i_nawrotem_kryzysu.html (6 grudnia 2009 r.).
- Sanchez R., Analyzing internal and competitor competences. Resources, capabilities, and management processes, The Oxford handbook of strategy, Vol. 1: A strategy overview and competitive strategy, Oxford University Press, Oxford 2003.
- Cited by
- ISSN
- 1234-8872
- Language
- pol