BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Urbanowska-Sojkin Elżbieta (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Title
Informacyjne wspomaganie wyborów strategicznych przedsiębiorstw w warunkach niepewności : antycypacja kryzysów
Information Support of Corporate Strategic Choices under Conditions of Uncertainty : Anticipation of Crisis
Source
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2010, z. 98, s. 206-214, bibliogr. 14 poz.
Keyword
Zarządzanie strategiczne, System informacyjny przedsiębiorstwa, Kryzys przedsiębiorstwa
Strategic management, Information system of enterprises, Enterprises crisis
Note
summ.
Abstract
Celem opracowania jest udzielenie odpowiedzi na pytania o stan gotowości systemów informacyjnych przedsiębiorstw do sprostania wymogom identyfikowania i wyjaśniania przyszłych warunków otoczenia. Skuteczne wspieranie informacyjne wyborów strategicznych i szerzej zarządzania strategicznego jest jedyną z możliwości ograniczania kryzysu w przedsiębiorstwach. (fragment tekstu)

The paper focuses on the information systems to support the process of strategic management and corporate strategic choices in particular. Dynamically changing environmental conditions force companies to make adjustments quickly or to anticipate future changes. The lack of adjustment to the changing conditions results in potential and real crises. It is claimed that the awareness of changeability and unpredictability of the environment is inspiring and results in creation of suitable information systems, which, due to their technological advancement, will limit, though not overcome, the uncertainty. In the area of information support of strategic choices, the essential role is attributed to the systems recognising potential chances and development threats. The prerequisite for the functions of monitoring, recognising, explaining and forecasting the environmental changes is a definite level of technological advancement of the systems. The active approach of the company to the environment is influenced, besides the information systems, by the attitude of the management staff to the risk as well as the way of making strategic decisions. The second part of the paper presents selected results of empirical research of determinants implying strategic choices. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Ansoff L, From Strategic Planning to Strategic Management, Wiley, John&Sons 1976.
  2. Deichmann D., Früherkennung von Chancen als Handlungsfeld des strategischen Management, GRIN Verlag, Hannover 2005.
  3. Hammer R., Strategische Plannung und Frühaufklärung, wyd. 3, WU Wien, Wien 1998.
  4. Hungenberg H., Strategisches Management in Unternehmen, Ziele-Prozesse-Verfahren, Gabler Verlag, 4 überarbeitete und erweiterte Auflage, Wiesbaden 2006.
  5. Hutzschenreuter T., Gries-Noga T., Krisenmanagement Grundlagen, Strategieninstrumenten, Gabler Verlag, Wiesbaden 2006.
  6. Kolbusz E., Olejniczak W, Szyjewski Z. (red.), Inżynieria systemów informatycznych w е-gospodarce, PWE, Warszawa 2005.
  7. Krampe G., Müller G., Diffusionsfuntionen als theoretisches und praktisches Konzept zur strategischen Frühaufklärung, ZfBf, Nr 33, Jg. 1981.
  8. Krystek U., Controlling und Frühaufklärung - Stand und Entwickungstendenzen von Systemen der Frühaufklärung, "Zeitschrift Controlling", 1990, 2 Jg.
  9. Krystek U., Schmidt S., Personalbezogene strategische Frühekennung bei der Deutschen Bank, "Zeitschrift Personal", 2002, Nr 54.
  10. Moldenhauer R., Kriesenbewältigung in der New Ekonomy. Sanierungsansätze und Handlungsempfehlungen für Gründungs und Wachstumsunternehemen, Wiesbaden 2004.
  11. Nowicki A., Strategia doskonalenia systemu informacyjnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999.
  12. Rasmusen E., Games and Information: An Introduktion to Game Theory, Blackwell Publishers, 2006.
  13. Schreyögg G., Werder A., Handwörterbuch Unternehmensführung und Organisation, wyd. 4, Stuttgart 2004.
  14. Urbanowska-Sojkin E., Zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu, wyd. 3, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2003.
Cited by
Show
ISSN
1234-8872
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu