BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Sej-Kolasa Małgorzata (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Sztemberg-Lewandowska Mirosława (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Title
Analiza przestrzenna profilu społecznego województw z wykorzystaniem programu R
Spatial Analysis of the Social Profiles of Provinces with the Use of the R Software
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2009, nr 86, s. 176-184, tab. rys., bibliogr. 4 poz.
Issue title
Wizualizacja wyników badań marketingowych : podejścia, metody i zastosowania
Keyword
Województwo, Wizualizacja danych, Analiza przestrzenna, Programy komputerowe
Voivodship, Data visualisation, Spatial analysis, Computer programs
Note
summ.
Abstract
Celem analizy przestrzennej jest znalezienie informacji o przestrzennej zależności regionów oraz interakcjach pomiędzy wartościami badanych zmiennych w różnych lokalizacjach. Analiza przestrzenna danych umożliwia określenie podobieństwa i różnic pomiędzy regionami w ujęciu zarówno ogólnym, jak i indywidualnym. Dzięki tym metodom można np. wyodrębnić grupy regionów podobnych do siebie. W artykule zaprezentowano wyniki analizy, której celem było m.in. wyodrębnienie czynników mających decydujący wpływ na sytuację społeczną w Polsce. Natomiast celem głównym opracowania było porównanie województw pod względem tych czynników, czyli identyfikacja różnic między województwami. Wizualizacji danych w przestrzeni dokonano w programie R za pomocą map z podziałem administracyjnym (mapy typu Choropleth map). (fragment tekstu)

A spatial analysis of data makes it possible to define the similarities and differences among regions. The aim of this study was to identify the determiners of the social situation in Poland. Another important aspect was a comparative analysis of the determiner strengths in each region. The analysis covered 50 indices describing the social profile of every Polish province, including the sizes and levels of population, labour market, housing, education, culture and healthcare. Decomposition of the data covered by the set of indices (random variables) was performed through factor analysis. The spatial visualisation of data was performed with the R software. The data was plotted against choropleth maps of the administrative division of Poland. The basis of map creation was a shapefile generated with GTS-type software. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Crawford I.M., Lomas R.A., Factor Analysis - a Tool for Data Reduction, "European Journal of Marketing" 1980 vol. 14, no 7, s. 414-421.
  2. Kopczewska K., Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R, CeDeWu, Warszawa 2007.
  3. Sej-Kolasa M, Podstawy zarządzania informacją o środowisku, AE, Wrocław 2002.
  4. Sztemberg-Lewandowska M., Analiza czynnikowa w badaniach marketingowych, UE, Wrocław 2008.
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu