BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Pilipczuk Olga (Uniwersytet Szczeciński)
Title
Prognozowanie preferencji klientów organizacji usługowych
Predicting Customer's Preference in Service Organizations
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Informatyka Ekonomiczna (20), 2011, nr 187, s. 59-71, rys. bibliogr. 13 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics. Business Informatics
Keyword
Prognozowanie, Przedsiębiorstwo usługowe, Lojalność klientów, Ontologia, Preferencje konsumenta
Forecasting, Service enterprise, Customer loyalty, Ontology, Consumer preferences
Note
streszcz., summ.
Abstract
Podczas realizacji procesu podejmowania decyzji, dotyczącego wyboru organizacji usługowej, klienci kierują się indywidualnymi upodobaniami, kryteriami i przyzwyczajeniami określanymi jako preferencje. Preferencje konsumentów zależą od ich zadowolenia, szczęścia lub użyteczności, które zapewnia im usługa. Jeśli przedsiębiorca wie z wyprzedzeniem, jakich kryteriów klient użyje do oceny usługi, będzie potrafił zaprojektować ofertę według tych kryteriów lub lepiej dostosować już istniejącą do przyszłych potrzeb konsumentów. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie modelu przewidywania preferencji klienta w organizacji usługowej. (abstrakt oryginalny)

During the decision-making process, which concerns the selection of a service organization, customers are guided by individual inclinations, criteria and habits described as preferences. Consumer preferences depend on satisfaction, happiness or utility which they are provided with a service. If entrepreneurs know in advance what criteria clients use to make the assessment of the service, they could design an offer corresponding to these criteria or better adapt the already existing offer to the future needs of consumers. The aim of this paper is to provide the model of predicting customer’s preference in service organizations. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bąk A., Mikroekonomiczne metody badania preferencji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 394, Prace Katedry Ekonometrii i Statystyki nr 15, Szczecin 2004, s. 21-42.
  2. Mihelis G. i in., Customer satisfaction measurement in the private bank sector, ”European Journal of Operational Research” 2001, vol. 130, s. 347-360.
  3. Noy F.N. McGuinness D.L., Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Ontology [online], Knowledge Systems Laboratory, Stanford University, 2004.
  4. Pilipczuk O., Decyzier-quick decision-making system with colour spectrum sets using, Information Systems in Management IX, WULS Press, Warszawa 2011.
  5. Przewodnik ISO 9000 Materiały informacyjne nt. wdrażania systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000 : 2000, opracowano w ramach zamówienia Ministerstwa Gospodarki i Pracy, wydanie II uzupełnione, Katowice 2004.
  6. Rudawska E., Lojalność klientów, PWE, Warszawa 2005, s. 16.
  7. Smyczek S., Sowa I., Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa 2005, s. 78.
  8. Lin T.Y., Cercone N., Rough Sets and Data Mining. Analysis of Imprecise Data, Kluwer Academic Publishers, Boston–Dordrecht–London 1997.
  9. Mrózek A., Płonka L., Analiza danych metodą zbiorów przybliżonych, Akademicka Oficyna Wydawnictwa PLJ, Warszawa 1999.
  10. Ulwick A.W., Czego chcą klienci? Wolters Kluwer Polska, OFICYNA, 2009.
  11. Urban W., Siemieniako D., Lojalność klientów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  12. Uschold M., Grüninger M., Ontologies: Principles, methods, and applications, “Knowledge Engineering Review” 1996, vol. 11, no. 2, s. 93-136.
  13. Van den Poel D., Lariviere B., Customer attrition analysis for financial services using proportional hazard models, “European Journal of Operational Research” 2004, vol. 157(1), s. 196-217.
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
1507-3858
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu