BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Broszkiewicz Magdalena (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Title
Wpływ zróżnicowania modeli ładu korporacyjnego na decyzje inwestorów na globalnym rynku kapitałowym
The Influence of Diversified Corporate Governance Models on the Investors Decisions on the Global Capital Market
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nauki o Finansach 2(7), 2011, nr 186, s. 55-66, bibliogr. 11 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics. Financial Sciences
Keyword
Decyzje inwestycyjne, Rynki finansowe, Gospodarka światowa, Rynek kapitałowy
Investment decisions, Financial markets, World economy, Capital market
Note
streszcz., summ.
Abstract
W dobie globalizacji rynków kapitałowych oraz liberalizacji przepływów kapitału inwestycje mogą swym zasięgiem obejmować wszystkie gospodarki świata. Atrakcyjność spółek przyczynia się do przyciągania kapitałów z międzynarodowych rynków finansowych, a wielkość obrotów na rynku danego kraju wymusza proces jego obsługi, a w konsekwencji – rozwój całego rynku, instytucji i instrumentów. Poziom atrakcyjności spółek jest wyznaczany przez stopień implementacji i stosowania zasad ładu korporacyjnego. Stopień przestrzegania regulacji ładu korporacyjnego warunkuje zainteresowanie dokonywaniem inwestycji na danym rynku. Inwestorzy poszukują rynków, na których ich interesy będą traktowane z uwagą. Wskazuje to jednoznacznie na rolę ładu korporacyjnego jako czynnika decyzyjnego przy dokonywaniu wyboru miejsca inwestycji. (abstrakt oryginalny)

In the times of globalization of capital markets and liberalization of capital flows investments can range all world economies. The attractiveness of companies contributes to attracting the capitals from international financial markets, meanwhile the number of transactions on the market of a given country extorts the process of their service, and in consequence of the development of the whole market, institutions and instruments. The level of the attractiveness of companies is marked through the stage of the implementation and applying of the principles of the corporate governance. The degree of obeying the adjustment of the corporate governance conditions taking investments on a given market. Investors seek the markets on which their businesses will be treated with attention: they will assure the access to information, control of firm’s managers and profits about the waited value. This shows the corporate governance as the decision factor in making the choice of the place of an investment, particularly in the times of telecommunication facilities and the easier access to information. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Bamberg G., Spremann K. (red.), Agency Theory, Information and Incentives, Springer Verlag Berlin, Heidelberg 1989.
  2. Carson R. B., Microeconomic Issues Today. Alternative Approaches, St. Martin’s Press, Nowy Jork 1987.
  3. Elder A., Zawód inwestor giełdowy, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
  4. Jajuga K., Kuziak K., Matkowski P., Inwestycje finansowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1998.
  5. Jeżak J., Ład korporacyjny. Doświadczenia światowe oraz kierunki rozwoju, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
  6. Nowakowski J., Borowski K., Zastosowanie teorii Carolana i Fischera na rynku kapitałowym, Difin, Warszawa 2005.
  7. Obłój K., Ład korporacyjny. Zapowiedź nowych wartości, „CEO Magazyn Top Menedżerów”, maj 2003.
  8. Pyka I. (red.), Rynek pieniężny i kapitałowy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2003.
  9. Socha J., Rynek. Giełda. Inwestycje, Centrum Edukacji i Rozwoju Biznesu SA OLYMPUS, Warszawa 1998.
  10. Varian H.R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  11. Wojtyna A. (red.), Instytucjonalne problemy transformacji gospodarki w świetle teorii agencji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2005.
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
2080-5993
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu