BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Sławińska Maria (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Title
Innowacje w handlu detalicznym jako czynnik konkurencyjności przedsiębiorstw
Innovation in Retailing as a Determinant of Competitiveness
Source
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2011, nr 184, s. 31-45, rys., bibliogr. 23 poz.
Keyword
Handel detaliczny, Innowacje, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Konkurencyjność handlowa
Retail trade, Innovations, Enterprise competitiveness, Trade competitiveness
Note
streszcz., summ.
Abstract
W artykule przedstawiono kluczowe kwestie dotyczące innowacji w handlu detalicznym z punktu widzenia budowania przewagi konkurencyjnej. Wyjaśniono istotę oraz proces zarządzania innowacjami, a także wskazano na rodzaje innowacji w handlu detalicznym. Rosnąca konkurencja w sektorze handlu powoduje, że przedsiębiorstwa handlowe weryfikują swoje strategie i dokonują zmian o charakterze innowacji. Mogą być one rozwiązaniami cząstkowymi w zakresie wybranych obszarów działalności bądź rozwiązaniami całościowymi, związanymi z radykalną zmianą modelu biznesu. Innowacje w handlu detalicznym wiążą się najczęściej ze zmianą zakresu działalności gospodarczej, tworzeniem nowych typów jednostek handlowych, łączeniem różnych form sprzedaży oraz wprowadzaniem marek własnych. (abstrakt oryginalny)

This paper outlines the key issues concerning innovation in retailing from the point of view of building a competitive advantage. It explains the nature and process of innovation management and presents the types of innovation in retailing. Mounting competition forces commercial enterprises to review their strategies and implement changes that involve either partial solutions regarding the selected areas of their operations or holistic solutions resulting in a radical business change. Innovation in retailing is most often related to modifying the scope of business activity, the emergence of new types of commercial entities, combining various sales forms, as well as the introduction of own labels. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Baruk, J., 2006, Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  2. Bieniok, H., 2007, Innowacyjność jako kluczowy warunek kształtowania przewagi konkurencyjnej na rynku, w: Dynamika zarządzania organizacjami. Paradygmaty - metody - zastosowania, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice.
  3. Bogdanienko, J., Haffer, M., Popławski, W., 2004, Innowacyjność przedsiębiorstw, Wydawnictwo UMK w Toruniu, Toruń.
  4. Chwałek, J., 1992, Innowacje w handlu. Strategia rozwoju przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  5. Domański, T., 2001, Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  6. Domański, T., Bryła, P., 2010, Marketing produktów żywnościowych, PWE, Warszawa.
  7. Drucker, P., Praktyka zarządzania, 1992, Czytelnik, Nowoczesność, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Warszawa.
  8. Duraj, J., Papiernik-Wojdera, M., 2010, Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa.
  9. Frank, A., Marschner, H.F., 1998, Aspekte eines integrierten Innovationsmanagements fur Handelsunternehmen, w: Trommsdorff V. (Hrsg.), Handelsforschung 1998/99 Innovation im Handel, Gabler, Wiesbaden.
  10. Griffin, R.W., 2006, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  11. Jasiński, A.H., 2006, Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Difin, Warszawa.
  12. Kay, J., 1996, Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
  13. Kotler, Ph., 2004, Marketing od A do Z, PWE, Warszawa.
  14. Mayer, A., Fend, L. 1998, Tiefgreifende Veranderungsprozesse in Handelsunternehmen, w: Trommsdorff, V. (Hrsg), Handelforschung 1998/99 Innovation im Handel, Gabler, Wiesbaden.
  15. Pomykalski, A., 2001, Zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódź.
  16. Simon, H., 1999, Tajemniczy mistrzowie. Studia przypadków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  17. Sławińska, M. (red.), 2008. Kompendium wiedzy o handlu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  18. Sławińska, M. (red.), 2010, Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  19. Stonehouse, G., Hamill, J., Campbell, D., Purdie, T., 2001, Globalizacja. Strategie i zarządzanie, Felberg SJA, Wiley, Warszawa.
  20. Śmigielska, G., 2007, Kreowanie przewagi konkurencyjnej w handlu detalicznym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  21. Urbanowska-Sojkin, E., 2004, Niematerialne czynniki konkurencyjności przedsiębiorstwa, w: Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P. (red.), Współczesne metody zarządzania strategicznego przedsiębiorstw, ZN Nr 43, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  22. Wrzosek, W., 1997, Marketing w procesach konkurencji, Marketing i Rynek, nr 10.
  23. Zarabiaj na zrównoważonym rozwoju, 2008, Z A. Warbachem rozmawia A. Łokaj, Harvard Business Review Polska, kwiecień.
Cited by
Show
ISSN
1689-7374
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu