BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Śmigielska Grażyna (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Title
Innowacje w zarządzaniu przedsiębiorstwem detalicznym
Source
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2009, nr 129, s. 582-588
Keyword
Innowacje w zarządzaniu, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Innowacje, Handel detaliczny, Przewaga konkurencyjna
Innovations in management, Enterprise management, Innovations, Retail trade, Competitive advantage
Abstract
Celem artykułu jest analiza możliwości zdobycia i utrzymania przewagi konkurencyjnej na bazie innowacji, w sektorze handlu detalicznego. (fragment tekstu)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. W artykule przyjęto za J. Barneyem, że "firma uzyskuje trwałą przewagę konkurencyjną, kiedy posiada strategię kreującą wartość, która nie jest równocześnie wdrażana przez żadnego obecnego lub potencjalnego konkurenta i kiedy inne firmy nie są w stanie powielać korzyści będących rezultatem tej strategii", J.B. Barney, Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management" 1991, vol. 17, nr 1, s. 103.
  2. T. Szapiro, R. Ciemniak, Internet - nowa strategia firmy, Difin, Warszawa 1999, s. 25.
  3. R.A. Kerin, P.R. Varadarajan, R.A. Peterson, First-Mover Advantage: A Synthesia, Conceptual Framework, and Research Propositions, "Journal of Marketing" 1992, vol. 56.
  4. J. Kay, Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996, s. 145.
  5. E. Garbacik, Ekonomika obrotu towarowego i usług, PWE, Warszawa 1984, s. 194.
  6. J.S. Bain tak pisał z końcem lat 50. o barierach dostępu i korzyściach z tytułu skali w handlu: "W handlu hurtowym i detalicznym bariery dostępu wydają się bardzo niskie. Bariery związane z kosztami absolutnymi, włączając w to koszty wymogów kapitałowych, zwykle są małe, a ekonomika skali nie ma większego znaczenia [...]", J.S. Bain, Industrial Organization, New York-London 1959, s. 246.
  7. Świadczą o tym wyniki badań empirycznych dotyczące czynników wyboru placówki przez nabywców, przeprowadzone w Wielkiej Brytanii dla sieci Toys'R'Us. G. Davies and N. Sanghavi, Market innovetion and internationalisation: the success of Toys'R'Us, w: International Retailing. Trends and Strategies, red. P.J. McGoldrick, G. Davies, Financial Times Management, London 1995.
  8. L. Sullivan, Europe Tries on RFID, "Manhasset", mar 7, 2005, nr 1029. Wal-Mart i inni detaliści amerykańscy konkurujący ceną wykorzystują ją przede wszystkim do kontroli zaopatrzenia poprzez śledzenie drogi towarów od momentu opuszczenia przez nic fabryki aż do chwili ich dotarcia do sklepów. Detaliści europejscy testują możliwości zastosowania RFID także dla celów merchandisingu i sortowania asortymentu; w domach towarowych Kaufhofa należących do Metro zmieniono wystawienie towarów na półkach sklepowych, na podstawie danych uzyskanych za pośrednictwem tej technologii.
Cited by
Show
ISSN
1689-7374
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu