BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Zaborski Artur (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Title
Modele skalowania wielowymiarowego w badaniach preferencji
Source
Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych / Szkoła Główna Handlowa, 2011, nr 23, s. 37-55, rys., tab., bibliogr. 17 poz.
Keyword
Skalowanie wielowymiarowe, Badanie preferencji konsumenckich, Preferencje konsumenta
Multidimensional scaling, Consumer preferences research, Consumer preferences
Note
streszcz., summ.
Abstract
W artykule zaprezentowano dwie grupy metod skalowania wielowymiarowego mające zastosowanie w badaniach preferencji. Są to metody oparte na prostokątnej macierzy preferencji oraz wykorzystujące wyłącznie kwadratowe macierze niepodobieństw. W ramach pierwszej grupy rozróżniono wewnętrzne i zewnętrzne skalowanie preferencji. W metodach wewnętrznych punkty reprezentujące obiekty oraz punkty (wektory) reprezentujące respondentów wyznacza się wyłącznie na podstawie macierzy preferencji. W zewnętrznych metodach, wykorzystując dane preferencji, rozmieszczenia na mapie percepcyjnej punktów idealnych lub wektorów dokonuje się na wyznaczonej wcześniej konfiguracji punktów reprezentujących obiekty, ustalonej na podstawie macierzy niepodobieństw.

The article presents multidimensional scaling methods which are used in the research of preferences. There are two groups of methods: methods which are based on rectangle preference matrix and those in which only dissimilarity matrices are used. In first group internal and external analysis was distinguished. In internal analysis a configurations of stimulus points and "person" points (or vectors) in a common space are developed solely from preference data. In external methods the preference data are fitted into stimulus spaces found from prior analyses of dissimilarities data obtained for the same set of stimuli. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Borg I., Groenen P., Modem Multidimensional Scaling. Theory and Applications, Second edition, Springer-Verlag, New York 2005.
  2. Busing F.M.T.A., Groenen P.J. K., Heiser W. J., Avoiding Degeneracy in Multidimensional Unfolding by Penalizing on the Coefficient ofVariation, "Psychometrika" 2005, No. 1.
  3. Carroll J.D., Chang J.J., Analysis of Individual Differences in Multidimensional Scaling via an N-way Generalization of "Eckart - Young" Decomposition, "Psychometrika" 1970, No. 35.
  4. Carroll J.D., Chang J.J., IDIOSCAL (Individual Differences In Orientation Scaling): A Generalization of INDSCAL Allowing Idiosyncratic Reference Systems as Weil as an Analytic Approximation to INSCAL, Paper presented at the spring meeting of the Psychometrie Society, Princeton, NJ, 1972.
  5. Cox T.F., Cox M.A.A., Multidimensional Scaling, Second edition, Chapman and Hall, London 2001.
  6. Coxon A.P.M., The Users Guide to Multidimensional Scaling, Heinemann Educational Books, London 1982.
  7. Davison M.L., Multidimensional Scaling, John Wiley and Sons, New York 1983.
  8. Green P.E., Rao V.R., Applied Multidimensional Scaling, Holt, Rinehart and Winston, New York 1972.
  9. Kruskal J.B., Multidimensional Scaling by Optimising Goodness of Fit to Nonmetric Hypothesis, "Psychometrika" 1964, No. 29.
  10. Kuhfeld W.F., Marketing Research: UncoveringCompetitiveAdvantages, "Marketing Research Methods in SAS", SAS 9.1 Edition TS-722, 2005.
  11. Kurzydłowski A., Zaborski A., Ocena atrakcyjności szkół językowych z wykorzystaniem wybranych metod wielowymiarowej analizy statystycznej, w: Taksonomia 12, Klasyfikacja danych - teoria i zastosowania, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu" Nr 1076, Wydawnictwo AE, Wrocław 2005.
  12. Lingoes J.C., Borg I., Procrustean Indwidual Differences Scaling: PINDIS, "Sozial Psychologie" 1977, No. 8.
  13. Sagan A., Analiza preferencji konsumentów z wykorzystaniem programu STATISTICA - analiza conjoint i skalowanie wielowymiarowe, StatSoft Polska 2009, www.statsoft.pl/czytelnia.html.
  14. Steenkamp J.E.M., van Trijp H.C.M., Ten Berge J.M.E, Perceptual Mapping Based on Idiosyncratic Sets of Attributes, "Journal of Marketing Research" 1994, Vol. 31.
  15. Zaborski A., Skalowanie wielowymiarowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo AE, Wrocław 2001.
  16. Zaborski A., Przegląd wybranych modeli różnic indywidualnych w skalowaniu wielowymiarowym, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu" Nr 1151, Wydawnictwo AE, Wrocław 2007.
  17. Zaborski A., Możliwości uniknięcia zdegenerowanych rozwiązań w analizie unfol- ding przy wykorzystaniu algorytmu PREFSCAL, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu" Nr 47, Wydawnictwo AE, Wrocław 2009.
Cited by
Show
ISSN
1232-4671
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu