- Author
- Batóg Barbara (Uniwersytet Szczeciński), Mojsiewicz Magdalena (Uniwersytet Szczeciński), Wawrzyniak Katarzyna (Akademia Rolnicza w Szczecinie)
- Title
- Segmentacja popytowa ubezpieczeń życiowych w Polsce
The Demand Segmentation of Life Insurances in Poland - Source
- Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania / Uniwersytet Szczeciński, 2008, nr 2, s. 5-18, rys., tab., bibliogr. 10 poz.
- Keyword
- Popyt konsumpcyjny, Rynek ubezpieczeniowy, Ubezpieczenia na życie, Segmentacja rynku, Skalowanie wielowymiarowe, Preferencje konsumenta
Consumption demand, Insurance market, Life insurance, Market segmentation, Multidimensional scaling, Consumer preferences - Note
- summ.
- Abstract
- Dla pełnego obrazu rynku usług ubezpieczeniowych oprócz pomiaru preferencji odnośnie do produktów ubezpieczeniowych i cech odwzorujących zachowania skłonności w sensie ogólnym konieczny jest pomiar wiążący prywatną funkcję użyteczności i zmienną losową, która jest przedmiotem kontraktu. Celem artykułu jest przedstawienie wyników pomiarów omówionych preferencji i postaw, a także pomiaru związanego z prywatna użytecznością sprzedaży zmiennej losowej X. Dla tych pomiarów podjęto próbę oceny przydatności metod statystycznej analizy wielowymiarowej. (...) Segmentację rynku ubezpieczeniowego na podstawie preferencji klientów i nie-klientów usług i produktów ubezpieczeniowych, można scharakteryzować następująco: badane są obiekty, częściej jest to badanie współwystępowania niż zależności, zmienne są zarówno niemetryczne, jak i metryczne, liczebność próby jest uzależniona od możliwości finansowych. Biorąc to pod uwagę, do segmentacji rynku ubezpieczeniowego na podstawie preferencji wykorzystano skalowanie wielowymiarowe. (fragment tekstu)
The aim of the article is to present the results of measurement of preferences and attitudes, as well as the measurement connected with a private utility of the sale of the random variable X. For this measurement the authors tried to evaluate the usefulness of methods of the statistical multidimensional analysis. The choice of one from above methods as a tool of the market segmentation depends on: kind of the research, type of scale of variables (metric, non-metric), type of the method (exploration, confirmation), number of observations, cost of the marketing research. The segmentation of the insurance market on the ground of the preferences of customers and non-customers of insurance services and products one can characterize as follows: we examine objects and rather coexistence than dependence of metric and non-metric variables. Therefore multidimensional scaling was used in the segmentation of life insurance market. It turned out that it is possible to introduce the same rule of the segmentation based on similarities in groups. (original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Szczecin University Main Library - Bibliography
- Batóg B., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K.: Efektywność metod statystycznej analizy wielowymiarowej jako narzędzia segmentacji rynku ubezpieczeniowego. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1169. Wrocław 2007.
- Batóg B., Wawrzyniak K.: Identyfikacja osi w skalowaniu wielowymiarowym na przykładzie segmentacji rynku ubezpieczeniowego. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1126. Wrocław 2006.
- Borch K.: Insurance economics. Kluwer, Boston-Dodrecht-New York 1990.
- Grace M.F., Klein R.W., Kleindorfer P.R., Murray M.R.: Catastrophe insurance: Consumer demand, markets and regulation. Kluwer Academic Publishers, Boston-Dodrecht-London 2003.
- Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych. Red. E. Gatnar, M. Walesiak. Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Wrocław 2004.
- Mojsiewicz M., Wawrzyniak K. (2006): Diagnosing the niches on the insurance market. Referat wygłoszony na XXX międzynarodowej konferencji Niemieckiego Towarzystwa Klasyfikacyjnego. Berlin 2006.
- Mojsiewicz M., Wawrzyniak K.: Metodologia segmentacji rynku ubezpieczeniowego. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1076. Wrocław 2005.
- Rosenbaum M., Wagner F.: Versicherungsbetriebslehre. Deutsche Versicherungsakademie, Karlsruhe 2002.
- Rosenbaum M., Wagner F., Kloos H.J.: Versicherungsprodukte nach dem Bausteinkonzept. Hamburg 2003.
- Walesiak M.: Metody analizy danych marketingowych. Wyd. Naukowe PWN. Warszawa 1996.
- Cited by
- ISSN
- 1899-2382
- Language
- pol