BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Rusielik Robert (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Świtłyk Michał (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Wilczyński Artur (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Title
Efektywność publicznych uczelni technicznych w Polsce w latach 2007-2009
Efficiency of Public Technical Universities in Poland in 2007-2009
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2012, nr 246, s. 403-412, tab., bibliogr. 7 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Issue title
Polityka ekonomiczna
Keyword
Efektywność techniczna, Benchmarking, Pomiar efektywności, Szkolnictwo wyższe, Metoda DEA (analiza obwiedni danych)
Technical efficiency, Benchmarking, Efficiency measurement, Higher education, Data Envelopment Analysis (DEA)
Note
streszcz., summ.
Abstract
Przeciętne współczynniki efektywności modelu naukowego obliczone dla podejścia CCR wahały się od 95,3 do 97,5%, a dla podejścia BCC mieściły się one w granicach 98,5-99,4%. Efektywność modelu dydaktycznego jest niższa niż modelu naukowego. Współczynniki efektywności technicznej obliczone dla modelu dydaktycznego w podejściu CCR wahały się od 68,3 do 77,3%, natomiast w podejściu BCC wynosiły one od 82,2 do 84,4%. Współczynniki efektywności obliczone dla modelu naukowo-dydaktycznego obliczone dla podejścia CCR wynosiły od 98,6 do 99,3%, a dla podejścia BCC 99,2-99,7%. Czołowe miejsca w klasyfikacji efektywności technicznej w modelu naukowym, modelu dydaktycznym oraz naukowo-dydaktycznym w latach 2007-2009 zajmowały: Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku Białej. (abstrakt oryginalny)

The average efficiency of scientific model coefficients calculated for the CCR approach ranged from 95.3% to 97.5% and for BCC fit within the limits of 98.5-99.4%. The effectiveness of the didactic model is lower than the scientific model. Technical efficiency coefficients calculated for the model of teaching in the CCR approach ranged from 68.3% to 77.3%, while in the BCC approach they were from 82.2% to 84.4%. Effectiveness ratios calculated for the model of scientific and didactic approach calculated for CCR ranged from 98.6% to 99.3% and for BCC approach from 99.2% to 99.7%. Leading positions in the classification of technical efficiency in the scientific model, educational model and scientific-educational model in the years 2007-2009 were occupied by: Warsaw University of Technology, Wrocław University of Technology, University of Technology and Humanities in Bielsko Biala. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Charnes A., Cooper W., Lewin A., Seiford L., Data Envelopment Analysis. Theory, Methodology and Applications, Kluwer Academic Publishers, Boston 1994.
  2. Coelli T., Prasada Rao D.S., Battese G.E., An Introduction to Efficiency and Productivity Analysis, Kluwer Academic Publischers, Boston 1998.
  3. Cooper W.W., Seiford L.M., Tone K., Data Envelopment Analysis (2nd ed.), Springer, 2006.
  4. Guzik B., Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2009.
  5. Mongiało Zb. i in., Z badań nad efektywnością szkolnictwa wyższego - efektywność kształcenia w publicznych uczelniach technicznych w latach 2001-2005, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin. 2010, Oeconomica (282) (60).
  6. Nazarko J. i in., Metoda DEA w badaniu efektywności instytucji sektora publicznego na przykładzie szkół wyższych, "Badania Operacyjne i Decyzje" 2008, nr 4.
  7. Szuwarzyński A.. Metoda DEA pomiaru efektywności działalności szkół wyższych, "Nauka Szkol. Wyż." 2006, nr 2(28).
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu