BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Sobczak Andrzej (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Title
Modelowe ujęcie harmonizacji zarządzania usługami IT z architekturą korporacyjną
Model of IT Service Management and Enterprise Architecture Harmonization
Source
Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych / Szkoła Główna Handlowa, 2009, nr 19, s. 121-148, rys., bibliogr. 35 poz.
Issue title
Technologie informatyczne w zarządzaniu organizacjami : wybrane zagadnienia
Keyword
Technologia informacyjna, Architektura korporacyjna, Zarządzanie usługami, Synergia, Harmonizacja
Information Technology (IT), Enterprise architecture, Services management, Synergy, Harmonisation
Note
streszcz., summ.
Abstract
Obecnie dostępnych jest wiele sposobów budowy architektury korporacyjnej i zarządzania usługami IT. Nie ma jednakże efektu synergii pomiędzy nimi. W artykule przedstawiono autorską koncepcję harmonizacji tych koncepcji. W tym celu opracowano metamodel obejmujący terminologię architektury korporacyjnej i zarządzania usługami IT. Dzięki temu możliwe jest zapewnienie wspólnego rozumienia pojęć pomiędzy interesariuszami zaangażowanymi w prace architektoniczne oraz wdrażającymi zarządzanie usługami IT. Ponadto zaproponowano ustrukturalizowane podejście (technikę HUZAR), która umożliwia dobór właściwych elementów zarządzania usługami IT i architektury korporacyjnej, a następnie połączenie ich w dopełniającą się całość. (abstrakt oryginalny)

There are currently available numerous ways of building Enterprise Architecture and managing IT services. However, a synergy effect between them does not exist. The article presents the author concept of harmonization of these concepts. For this purpose, a metamodel containing Enterprise Architecture and IT services management terminology has been developed. It is then possible to ensure a common understanding of terms for those stakeholders who are engaged in architectural works and those who implement IT services management. Furthermore, in the article there is proposed a structured approach (the HUZAR technique) which enables a selection of appropriate elements of IT services management and Enterprise Architecture, and then linking them in order to form a complementary whole. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. A Description of Enterprise Architecture - as context for work on Business Architecture, Business Architecture Work Group - The Open Group, version 01, 18.01.2008.
  2. A model for successfully providing and managing IT services, HP, 2003.
  3. Anantakrishnan K., Enterprise Architecture and Modelling atAXA, w: Proceedings of the Conference Enterprise Architecture - Driving Enterprise Transformation, Paris, 23-25 April 2007.
  4. Bernard S., An Introduction to Enterprise Architecture, AuthorHouse, 2004.
  5. Bliski E., Kosmulska-Bochenek E., Systemy i usługi informatyczne: cykl życia, procesy i zarządzanie w normach ISO, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2009.
  6. Braun C, Winter R., Integration ofIT service management into enterprise architecture, w: Proceedings of the 2007 ACM Symposium on Applied Computing, Seul, Korea, 2007, s. 1215-1219.
  7. CMMIfor Services, Version 1.2 - Improving processes for better services, Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University, Technical Report CMU/SEI-2009-TR-001, February 2009.
  8. Co możenam dać baza danych do zarządzania konfiguracją?, BMC Software, Warszawa 2007.
  9. Dolicki J., Zarządzanie projektami z wykorzystaniem metodologii Six Sigma, http://www.pcp.com.pl/pl/czytelnia/rozwazania-o-lean/121-six-sigma-a- zarzadzanie-projektami.html
  10. European Interoperability Framework for Pan-European eGovernment Services, draft version for public comments - as basis for EIF 2.0, European Commission, 15.07.2008.
  11. Goeken M., Alter S., Representing IT Governance Frameworks as Metamodels, w: H. Arabnia, Proceedings of the 2008 International Conference on e-Learning, e-Business, Enterprise Information Systems, and e-Government, World Congress in Computer Science, Las Vegas, USA, 2008.
  12. Goeken M., Alter S., Towards Conceptual Metamodeling of IT Governance Frameworks Approach - Use Benefits, w: Proceedings of the 42nd Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii 2009.
  13. Goethals F., Vandenbulcke J., Lemahieu W., Developing the extended enterprise with the FADEE, w: Proceedings of the ACM Symposium on Applied Computing, 2004.
  14. Goikoetxea A., A Mathematical Framework for Enterprise Architecture Representation and Design, "International Journal of Information Technology and Decision Making", vol. 3, no. 1, 2004.
  15. IBM Tivoli Unified Process, IBM Corporation, version 7.1.4, 2008.
  16. IEEE recommended practice for software requirements specifications, IEEE Standard 830-1998, The Institute of Electrical and Electronics Engineers, Inc., 1998.
  17. Introducing the IBM Process Reference Model for IT, IBM Corporation, First Edition, February 2008.
  18. Jasny M., Six Sigma ITIL. Jak pogodzić?, http://www.4pm.pl/artykul/ six_sigma_itilj akjpogodzic-26-991.html
  19. Kucharski M., Korporacja jako naturalny etap rozwoju polskich przedsiębiorstw, w: Polska gospodarka w UE: innowacyjność, konkurencyjność, nowe wyzwania, red. S. Pangsy-Kania, G. Szczodrowski, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2005.
  20. Łagowski J., ITIL - zarządzanie usługami IT poprzez procesy, w: Materiały konferencyjne XI Konferencji PLOUG, październik 2005, Kościelisko.
  21. Łagowski J., ITIL v3 - Cykl życia usług IT, w: Materiały konferencyjne XIV Konferencji PLOUG, październik 2008, Szczyrk.
  22. Łagowski J., ITIL w zastosowaniu - IBM Tivoli Unified Process, w: Materiały konferencyjne XII Konferencji PLOUG, październik 2006, Zakopane.
  23. Lankhorst M., Enterprise Architecture at Work. Modelling, Communication and Analysis, Springer, 2005, s. 3.
  24. Microsoft Operations Framework Cross Reference ITIL V3 and MOF 4.0, Microsoft, May 2009.
  25. Orzechowski R., Tarasiewicz A., Kreowanie wartości poprzez efektywne zarządzanie usługami IT, "e-Mentor", nr 4, 2008.
  26. Schekkerman J., How to Survive in the Jungle of Enterprise Architecture Frameworks: Creating or Choosing an Enterprise Architecture Framework, Second Edition, Trafford 2004.
  27. Sobczak A., Formułowanie i zastosowanie pryncypiów architektury korporacyjnej w organizacjach publicznych, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2008.
  28. Szolginia W., Ilustrowana encyklopedia dla wszystkich. Architektura i budownictwo, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1982.
  29. Tang A., Han J., Chen P., A Comparative Analysis of Architecture Frameworks, Technical Report SUTIT-TR2004.01, CeCSEC Centre Report, 25 August, 2004.
  30. The Open Group Architecture Framework, The Open Group, Version 8.1 (Enterprise Edition), December 2003.
  31. The Open Group Architecture Framework, The Open Group, Version 9, February 2009.
  32. Transforming IT organizations into service providers, HP, 2003.
  33. Wegmann A., On the Systemic Enterprise Architecture Methodology, w: Proceedings of the International Conference on Enterprise Information Systems, Angers France, 2003.
  34. Wykorzystywanie najlepszych praktyk zarządzania IT, Portal ITLife.pl, Warszawa, czerwiec 2009.
  35. Yu E., Strohmaier M., Deng X., Exploring Intentional Modeling and Analysis for Enterprise Architecture, w: Proceedings of the 10th IEEE on International Enterprise Distributed Object Computing Conference Workshops, 2006.
Cited by
Show
ISSN
1232-4671
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu