BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Schulze Lothar (Leibniz Universität Hannover, Germany), Mansky Sebastian (Leibniz Universität Hannover, Germany), Klimek Janusz (Leibniz Universität Hannover, Germany)
Title
Logistics Management of Late Product Individualisation. Application in the Automotive Industry
Logistyka opóźnionej indywidualizacji produktów w przemyśle samochodowym
Source
LogForum, 2009, vol. 5, nr 1, 11 s., rys., bibliogr. 14 poz.
Keyword
Rynek samochodowy, Logistyka, Analiza wartości, Wartość dodana
Car market, Logistics, Value analysis, Value added
Note
summ., streszcz., Zfsg.
Abstract
Konsekwencją istnienia globalnych rynków i rosnącego popytu na indywidualne produkty jest stały wzrost wariantów produktów. Produkty wysokiej klasy na konkurencyjnych rynkach, np. na rynku samochodów, muszą spełniać wymagania klientów. Możliwość "konfiguracji" samochodu przez klienta, zgodnie z jego preferencjami, prowadzi do nieograniczonej różnorodności wariantów. Dotychczasowe próby producentów w tym obszarze zmniejszają różnorodność wariantów, ale nie redukują złożoności procesu produkcji. Koncepcja "opóźnionej indywidualizacji produktu" rozwiązuje ten problem. Złożoność procesu produkcji ulega zmniejszeniu, bez ograniczania klienta w wyborze określonego wariantu. Z procesu produkcji jest wyodrębniana część operacji montażu, która jest ponownie włączana w kolejnych etapach łańcucha dostaw. W ten sposób można zastąpić bezproduktywne czasy przestoju działaniami dodającymi wartości. W artykule opisano wymagania dotyczące całego łańcucha dostaw oraz przedstawiono instrumenty analityczne pomocne w procesie wyboru montażu. (abstrakt oryginalny)

Global markets and the increasing demand of customers for individual products lead to a steady rise of product-variants. Especially high quality goods on highly competitive markets like automobiles must meet customer's demands. The opportunity to configure a car according to one's preferences leads to an unmanageable number of variants. Manufacturers' strategies to handle this problem reduce the offered component-combinations but barely succeed in reducing the production-complexity. The approach of approach of the "Late Product Individualisation" faces this issue. The complexity of the production is reduced without limiting the customer's choice to a small number of variants. The production process is relieved from customisation activities while these operations are relocated to downstream processes of the supply chain. The approach of Late Product Individualisation is described and how it causes new challenges for the supply chain. Analytic instruments are presented which help to identify reasonable components of a product that should be individualised. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bufka, D., 2004, Typologisierung von Order-to-Delivery-Prozessen in der Automobilindustrie, 1st edition, Frauenhofer IRB Verlag.
  2. Coronado, A.E., Lyons, A.C., Kehoe, D.F. et al., 2004, Enabling mass customization: Extending build-to-order concepts to supply chains. Production Planning & Control, 15 (4), 398-411.
  3. Ernst, R.; Kamrad, B., 2000, Evaluation of supply chain structures through modularization and postponement. European Journal of Operations Research, 124, 495-510.
  4. Fredriksson, P. and Gadde, L.-E., 2005, Flexibility and rigidity in customization and build-to-order production. Industrial Marketing Management, 34, 695 - 705.
  5. Grafen, B., 2001, Prozeßorientierte Auftragsabwicklung in der Automobilindustrie, Volkswagen AG.
  6. Hellingrath, B., 2007, Szenarien zukünftiger Logistiksysteme und -prozesse in der Automobilindustrie. Jahrbuch Logistik 2007, 16 - 22.
  7. Huang, H. Z., Li, L., Lau, T. L. et al., 2007, A generic and extensible information infrastructure for mass customizing platform products. International Journal of Computer Integrated Manufacturing, 20 (2 3), 292 - 306.
  8. Li, L., 2007, Evolutionary optimization methods for mass customizing platform products. PhD-thesis, The University of Hong Kong, Hong Kong.
  9. Miemczyk, J.; Holweg, M., 2004, Building cars to customer order - What does it mean for inbound logistics operations? Journal of Business Logistics, 25 (2), 171-198.
  10. Pil, F. K., Holweg, M., 2004, Linking Product Variety to Order-Fulfilment Strategies. Interfaces, 34 (5), 394 - 403.
  11. Simpson, T.W., 2004, Product platform design and customization: status and promise. Artificial Intelligence for Engineering Design, Analysis and Manufacturing, 18, 3-20.
  12. van Hoek, R.I., 2001, The rediscovery of postponement - a literature review and directions of research. Journal of Operations Management, 19, 161-184.
  13. Verband der Automobilindustrie (VDA), 2004, Future automotive industry structure (FAST) 2015 - die neue Arbeitsteilung in der Automobilindustrie, Heinrich Druck + Medien GmbH.
  14. Wiendahl, H.-P., Gerst, D. and Keunecke, L., 2004, Variantenbeherrschung in der Montage, 1st edition, Springer-Verlag.
Cited by
Show
ISSN
1895-2038
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu