BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Szyszka Adam (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Title
Szybkość procesu upublicznienia spółki a koniunktura giełdowa
The Speed of Initial Public Offering and the Market Coniuncture
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2013, nr 62, s. 433-441, rys., tab., bibliogr. 19 poz.
Keyword
Finanse behawioralne, Finanse przedsiębiorstwa, Efekt dyspozycji
Behavioural finance, Enterprise finance, Disposition effect
Note
streszcz., summ..
Abstract
Artykuł poświęcony jest zjawisku wahań w aktywności pierwotnego rynku akcji. W szczególności zwraca uwagę na zależność między szybkością procesu upublicznienia spółki a bieżącą koniunkturą giełdową. W pierwszej kolejności dokumentuje się liczbę zatwierdzeń prospektów emisyjnych oraz debiutów giełdowych w następstwie publicznych ofert akcji na tle zmian indeksu WIG w latach 2006- 2012. Dalej analizuje się długości okresów między datami zatwierdzeń prospektów a datami debiutów. W czasach prosperity po otrzymaniu zgody KNF na przeprowadzenie oferty publicznej spółki debiutują istotnie szybciej niż w okresach dekoniunktury. W badanej próbie występuje statystycznie istotna ujemna korelacja między liczbą dni od zatwierdzenia prospektu do debiutu giełdowego a stopą zwrotu z indeksu WIG w okresach przypadających około daty zatwierdzenia. Istnieją przesłanki wskazujące, iż przy podejmowaniu decyzji o przeprowadzeniu publicznej oferty akcji i dacie debiutu giełdowego menedżerowie są podatni na czynniki psychologiczne, podobne do tych, które u inwestorów odpowiadają za tzw. efekt dyspozycji. (abstrakt oryginalny)

This paper is dedicated to clustering of Initial Public Offerings (IPOs) and market timing by managers. Particularly, the author tries to connect the speed of the IPO process with the concurrent market conjuncture. First, the number of prospectus approvals and the number of following IPOs are documented and compared to changes in the market index (WIG) in the period 2006-2012. Later, the focus shifts to the length of a period between the prospectus approval date and the IPO date. In prosperity periods, after receiving the prospectus approval, firms go public considerably faster than in worse periods. There is a significant negative correlation between the number of days from the approval date till the IPO date, and the market return in the periods around the approval date. There are some hints that corporate managers are subject to similar psychological biases and inclinations when making the decision about going public, as investors selling stocks from their portfolio and exhibiting the disposition effect.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Brau J., Fawcett S.: Initial Public Offerings: An Analysis of Theory and Practice, "Journal of Finance" 2006, No. 61.
  2. Chapman G., Johnson E.: The Limits of Anchoring, "Journal of Behavioral Decision Making" 1994, No. 7.
  3. Derrien F.: Initial public offerings, [w:] Behavioral Finance, red. H.K Baker, J. Nofsinger, Hoboken, John Wiley & Sons, NJ 2010.
  4. Graham J.R., Harvey C.R.: The theory and practice of corporate finance: Evidence from the field, "Journal of Financial Economics" 2001, No. 60.
  5. Helwege J., Liang N.: Initial public offerings in hot and cold markets, "Journal of Financial and Quantitative Analysis" 2004, No. 39.
  6. Ibbotson R., Jaffe J.: Hot issue markets, "Journal of Finance" 1975, No. 30.
  7. Ibbotson R., Sindelar J., Ritter J.: Initial Public Offerings, "Journal of Applied Corporate Finance" 1988, No. 1.
  8. Kahneman D., Tversky A.: Judgment Under Uncertainty: Heuristics and Biases, "Science", 1974, No. 185.
  9. Kahneman D., Tversky A.: Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk, "Econometrica" 1979, No. 47.
  10. Lerner J.: Venture capitalists and the decision to go public, "Journal of Financial Economics" 1994, No. 35.
  11. Loughran T., Ritter J., Rydqvist K.: Initial public offerings: International insights, "Pacific-Basin Finance Journal" 1994, No. 2.
  12. Pagano M., Panetta F., Zingales L.: Why do companies go public? An empirical analysis, "Journal of Finance" 1998, No. 53.
  13. Płotnicki M., Szyszka A.: IPO market timing. The evidence of the disposition effect among corporate managers, Working Paper, 2013, www.e-wydawnictwo.eu.
  14. Ritter J.: The "hot issue" market of 1980, "Journal of Business" 1984, No. 57.
  15. Shefrin H., Statman M.: The Disposition to Sell Winners Too Early and Ride Losers Too Long: Theory and Evidence, "Journal of Finance" 1985, No. 40.
  16. Strack F., Mussweiler T.: Explaining the Enigmatic Anchoring Effect: Mechanism of Selective Accessibility, "Journal of Personality and Social Psychology" 1997, No. 73.
  17. Szyszka A.: Wycena papierów wartościowych na rynku kapitałowym w świetle finansów behawioralnych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2007.
  18. Szyszka A.: Finanse behawioralne. Nowe podejście do inwestowania na rynku kapitałowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009.
  19. Szyszka A.: Teoria a praktyka finansów przedsiębiorstw. Wyniki badań ankietowych, Working Paper, 2013, www.e-wydawnictwo.eu.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1733-2842
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu