BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Woźniak-Sobczak Barbara (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Title
Stymulatory i destruktory tworzenia wartości przedsiębiorstw w przestrzeni sieciowej
Stimulators and Destructors Companies Create Value in the Space of Network
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2012, nr 55, s. 291-309, rys., tab., bibliogr. 26 poz.
Keyword
Tworzenie wartości, Sieci przedsiębiorstw, Organizacje sieciowe
Value creation, Enterprise networks, Network organisations
Note
streszcz., summ..
Abstract
W artkule postawiono hipotezę, że zasady budowy i funkcjonowania organizacji sieciowej nie zawsze sprzyjają tworzeniu wartości. W opracowaniu zidentyfikowano uwarunkowania i właściwości kreatywnej sieci, które stymulują tworzenie wartości organizacji sieciowej i wartości dla jej klientów, oraz wskazano na jej destruktory, sugerując kierunki minimalizujące ich oddziaływanie. (abstrakt oryginalny)

Dynamics of changes in economic space makes it more efficient and safe operation is sought in the informal network structures. Their essence is based on voluntary relationships and striving for mutual benefits. Inter-Organizational Ties should contribute to the achievement by each participant in the organization of the network effects of not lower than those obtained elsewhere. Studies show that in the space of a network to create value depends on the conditions of the network. They can strengthen their power to create success and even be a kind of panacea for survival in turbulent environments. However, it also considered the determinants of value creating enterprises operating in the traditional economy. as network organizations generally do not operate in isolation from other market players. In addition, many determinants of value creation is general in nature, resulting from economic and financial system. Synergy collected in a network of resources and rules for their use should allow the creation of high value for all stakeholders. (short original abstract)
Accessibility
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Alvarez S.A., Barney J.B., Organizing Rent Generation and Appropriation: Toward a Theory of the Entrepreneurial Firm, "Journal of Business Venturing" 2004, No. 19.
  2. Amit R., Schoemaker P., Strategic Assets and Organizational Rent, "Strategic Management Journal" 1993, No. 14.
  3. Castanias R., Helfat C., The Manaoerial Rents Model: Theory and Empirial Analysis, "Journal of Management" 2001, No. 27.
  4. Czakon W., Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2007.
  5. Dekker H.C., Control of Inter-Organisational Relationships: Evidence and Appropriation Concerns and Coordination Requirements, "Accounting,Organisation and Society" 2994, No. 29.
  6. Grant R.M., Contemporary Strategy Analysis, Blackwell, Oxford 2005.
  7. Gulati R., Nahira N., Zaheer A., Strategic Networks, "Strategic Management Journal" 2000, No. 21.
  8. Gulati R., Singh H., The Architecture of Cooperation: Managing Coordination Cost and Appropritecture Concerns in Strategic Alliances, "Administrative Science Quarterly" 1998, No. 43.
  9. Jasiński B., Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2012.
  10. Kramarz M., Relacje sieciowe w dystrybucji wyrobów hutniczych, "Organizacja i Zarządzanie" 2008, nr 2.
  11. Krupski R. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu, PWE, Warszawa 2005.
  12. Krzakiewicz K., Kreatywna sieć i nowe zadania menedżerów, w: J. Rokita (red.), Problemy zarzadzania organizacjami w warunkach nieprzewidywalności zmian, GWSH, Katowice 2010.
  13. Mitręga M., Zdolność sieciowa jako czynnik przewagi konkurencyjnej na rynku przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2010.
  14. Mueller R.K., Corporate Networking: Bulding Channels for Information and Influence, The Free Press, New York 1986, za J. Rokita, Dynamika zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Akadmii Ekonomicznej, Katowice 2009.
  15. Park S.H., Zhon D., Firm Heterogeneity and Competitive Dynamics in Alliance Formation, "The Academy of Management Review" 2005, Vol. 30, No. 3.
  16. Peteraf M.A., The cornerstones of competitive advantage: a resource-based viev, "Strategic Management Journal"1993, Vol. 14, No. 3.
  17. Rokita J., Myślenie systemowe w zarządzaniu organizacjami, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2011.
  18. Rokita J., Myślenie systemowe w zarządzaniu organizacjami, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2011.
  19. Rond M., Bouchikhi H., On The Dialectics of Strategic Alliances, "Organization Science" 2004, No. 1.
  20. Sakakibara M., Formation of R&D Consortia: Industry and Company Effects, "Strategic Management Journal" 2002, Vol. 23, No. 11.
  21. Sawhney M., Parikh D., Where value lives in a networked world, "Harvard Bussines Review" 2001, No. 78.
  22. Spender J.C., Rethinking Organizational Rents: The Place of Collective Knowledge and Penrose Rents in Strategic Analysis, "International Business Reviev" 2006, Vol. 3, No. 4.
  23. Sroka W., Sieci aliansów. Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej poprzez współpracę, PWE, Warszawa 2011.
  24. Woźniak-Sobczak B. (red.), Instrumenty zarządzania przedsiębiorstwem przez fi nanse, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2010.
  25. Woźniak-Sobczak B. (red.), Łańcuch tworzenia wartości dodanej przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2007.
  26. Woźniak-Sobczak B. (red.), Strategiczny controlling wartości przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2011.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1733-2842
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu