BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Porada-Rochoń Małgorzata (Uniwersytet Szczeciński), Patynowski Maciej (Polska Fundacja Społeczeństwa Przedsiębiorczego w Szczecinie)
Title
Społeczna odpowiedzialność biznesu - wiedza i świadomość wśród zachodniopomorskich przedsiębiorców w czasach kryzysu
Corporate Social Responsibility - the Knowledge and Awareness Among Westpomeranian Entrepreneurs in Times of Crisis
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2012, nr 55, s. 421-434, rys., tab., bibliogr. 18 poz.
Keyword
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Zarządzanie, Przedsiębiorca
Corporate Social Responsibility (CSR), Management, Entrepreneur
Note
streszcz., summ..
Country
Pomorze Zachodnie
Abstract
Turbulentne otoczenie, niepewność i wzrastające ryzyko na rynkach finansowych, a ostatecznie globalny kryzys finansowy wpłynął na pogorszenie wyników finansowych przedsiębiorstw na całym świecie. Wiele przedsiębiorstw stanęło w obliczu bankructwa, co implikowało potrzebę przeprowadzania procesów restrukturyzacyjnych. Globalny kryzys finansowy zobligował zarządzających do zweryfikowania dotychczasowych elementów procesów naprawczych i ugruntował w nim pozycję biznesu społecznie odpowiedzialnego jako niezbędnego elementu strategii przedsiębiorstwa. Celem artykułu jest prezentacja wyników z badania społecznego na temat "Wiedza i świadomość na temat społecznej odpowiedzialności biznesu w województwie zachodniopomorskim" w odniesieniu do przedstawicieli małych oraz średnich przedsiębiorstw w odpowiedzi na kryzys. (abstrakt oryginalny)

Turbulent environment, increasing uncertainty and risk in financial markets and ultimately the global financial crisis affected the deterioration of the financial results of companies around the world. Many companies have faced bankruptcy, which implied the need to conduct an immediate restructuring. The financial crisis oblige managers to verify the existing elements of the restructuring process and cemented their position in Corporate Social Responsibility, as an essential element of corporate strategy, which is in many cases an element of competitive advantage. The results confirm the worldwide increase in awareness of CSR and the benefits of its implementation. The purpose of this article is to present the results of social research on "The Knowledge and awareness of CSR in Western Pomerania region" in relation to the representatives of small and medium-sized enterprises in response to the crisis. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Blowfi eld M., Murray A., Corporate Responsibility: A Critical Introduction, Oxford University Press, New York, 2008.
  2. Bowen H., Social responsibility of the businessman, Harper and Row, New York 1953, www.ec.europa.eu/index_en.htm.
  3. Carroll A.B., A three-dimensional conceptual model of corporate social performance. "Academy of Management Review" 1979, No. 4.
  4. Carroll A.B., The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders, "Business Horizons" July-August 1991.
  5. Communication from the commission to the european Parliament, the council, the european economic and social Committee and the committee of the regions. A renewed eu strategy 2011-14 for corporate social responsibility
  6. Falck O., Heblich S., Corporate social responsibility: Doing well by doing good, "Business Horizons" 2007, No. 50 (3).
  7. Friedman M., Capitalism and Freedom, University of Chicago Press, Chicago 1962.
  8. Freeman R.E., Strategic Management: a Stakeholder Approach, Pitman, Boston 1984.
  9. Ingram R., Frazier K., Environmental Performance and Corporate Disclosure, "Journal of Accounting Research" 1983, No. 18.
  10. Kotler Ph., Lee N., Corporate Social responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause, John Wiley & Sons, New York 2004.
  11. Littrell M., Dickson M., Social Responsibility in the Global Market, Sage, London 1999.
  12. Margolis J., Walsh J., People and profi ts? The search for a link between acompany's social and financial performance, Erlbaum, Mahwah, NJ 2001.
  13. McGuire J., Business and Society, McGraw-Hill, New York 1963.
  14. Orlitzky M., Schmidt F.L., Rynes S.L., Corporate Social and Financial Performance: A Meta-analysi, "Organization Studies" 2003, No. 24 (3).
  15. Pava L., Krausz J., The association between corporate social responsibility and fi nancial performance, "Journal of Business Ethics" 1996, No. 15.
  16. Porada-Rochoń M., Wiedza i świadomość na temat społecznej odpowiedzialności biznesu w województwie zachodniopomorskim - wyniki badań, w: M. Porada-Rochoń (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu jako wyraz reorientacji działania współczesnych fi rm, Stowarzyszenie Kreatywni dla Szczecina, Szczecin 2011.
  17. Schwartz M., Saiia D., Should Firms Go "Beyond Profi ts"? Milton Friedman versus Broad CSR, "Business and Society Review" 2012, Vol. 117, Iss. 1.
  18. Willmott M., Citizen Brands: Putting Society at the Heart of Your Business, John Wiley & Sons, Chichester 2001.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1733-2842
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu