BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Duczkowska-Małysz Katarzyna (Department of Market and Competition Analysis), Duczkowska-Piasecka Małgorzata (Department of International Business Studies Warsaw School of Economics)
Title
Business Model v. Enterprise Value
Model biznesu a wartość przedsiębiorstwa
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2011, nr 49, s. 61-72, tab., bibliogr. 15 poz.
Keyword
Modele biznesowe, Wartość przedsiębiorstwa, Wartość klienta, Decyzje strategiczne
Business models, Enterprise value, Customer value, Strategic decisions
Note
streszcz., summ..
Abstract
Budowanie wartości przedsiębiorstwa jest orientacją zarządczą nastawioną na maksymalizowanie wartości dla akcjonariuszy. Model biznesu od-powiada na pytanie na czym zarabiać pieniądze, to znaczy: jaką wartość dostarczyć klientowi, kto ma być tym klientem, (który pozwoli przedsiębiorstwu osiągnąć optymalne dochody), jak należy postępować w procesie wytwarzania wartości dla klienta, oraz - ile w rezultacie można na tym zarobić. Nie każdy model biznesu nastawiony musi być na budowę wartości.W tym przypadku mówimy o modelu, którego samo planowanie opiera się na bazie wartości, jaka ma być dostarczona. Można wyobrazić sobie modele biznesu bazujące na niskich kosztach, na wykorzystaniu optymalnym czynnika czasu, i in. Model biznesu obejmuje intencje strategiczne firmy dotyczące tworzenia wartości i jej dostarczenia w procesie funkcjonowania firmy i wykorzystywania przez nią szans rynkowych. Łączy zatem uwarunkowania zewnętrzne i możliwości wewnętrzne każdego przedsiębiorstwa. Tworzenie wartości odnosi się zarówno do wartości samego przedsiębiorstwa (wartość firmy, wartość dla interesariuszy czy tylko dla akcjonariuszy) - i wówczas ma wymiar kapitałowy, czy zgoła finansowy, jak do wartości dla klienta - i wówczas można mówić o dostarczaniu wartości klientowi. Te dwa podejścia zorientowane na wartość są od siebie zależne. Wartość przedsiębiorstwa więc tworzy się poprzez stosowne do celów wybory i realizuje zawsze poprzez konkretny model biznesu (lub wiele modeli w tym samym przedsiębiorstwie); model ten ulega zmianom, dostosowaniom aby przynieść większe zyski, poprawić miejsce przedsiębiorstwa a rynku, podwyższyć jego wartość. (abstrakt oryginalny)

Creating enterprise value is a management approach focused on maxi-mizing value for the shareholders. A business model answers the question of what to earn money on, i.e.: what value to deliver to the customer, who is supposed to be that customer (i.e. which customer will allow the enterprise to acquire optimum income), how to proceed in the process of creating value for the customer and how much can be earned as a result. Not all business models need to be concentrated on value creation. In this case we talk about a business model whose planning itself is based on the value to be delivered. However, it is possible to imagine business models based on low costs, on the optimal exploitation of the time factor, etc. A business model encompasses the strategic intentions of a company concerning value creation and its delivery within the framework of the com-pany's functioning and utilization of market opportunities. Thus, a business model combines the external circumstances and internal capacities of each enterprise. The concept of value creation applies to the value of the enterprise itself (goodwill, value for stakeholders or only shareholders), in which case it has capital or financial dimension, as well as value for customers, in which case we may talk about delivering customer value. These two value-oriented approaches are interdependent. Company value is thus created by making choices appropriate for the objectives and realized always through a specific business model (or many models applied within the same enterprise); the said model is changed and adapted so as to bring higher profits, improve the company's position on the market and increase its value. (original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Anderson J., Narus J.,Capturing the Value of Supplementary Services. Harvard Business review, Ja-Feb.1995.
  2. Chesbrough H., Rosenbloom R.S., The role of Business Model in Capturing Value from Innovation, Harvard Business School, 2000.
  3. Dabrowski J. w: Zmiany strategiczne w teorii i praktyce zarządzania. Wysza Szkola Przedsiebiorczości i Zarządzania im. L.Koźmińskiego, Warszara 2002/3.
  4. Doyle P., Value-Based Marketing; John Willey and Sons, 2008, England.
  5. Johnson M.W., Christensen C.M., Kagerman H., Reiventing your Business Model, Harvard Business Review on Business Model Innovation , 2010.
  6. Keen P., Quereshi S., Organizational Transformation through Business Models: a framework for Business Model Design, Proceedings of the 39-th Hawaii International Conference on System Sciences-IEEE 2006.
  7. Kleindorfer P.R., Wind Y.J., Gunther R., The network challenge Pearson Education, 2009 N.Y.
  8. Nagumo T., Innovative Business Models in the Era of Ubiquitous Networks, Nomura Research Institute Papers No 42, June 2002.
  9. Osterwalder A., Pigneur Y., Business Model Generation ,Willey and Sons 2010 NY
  10. Osterwalder A., Pigneur Y., Modelling value propositions in e-business-Univ of Lausanne; ICEC 2003.
  11. Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci Ch.L., Claryfying Business Models: origins, present and future of concept, Communications of AIS, Volume 15.
  12. Parker M., Strategic transformation and inforomation technology Prentice Hall, NY 1996,
  13. Szablewski A., Pniewski K., Bartoszewicz B. (red zbior) Value Based Management, Deloiter, Poltext 2008.
  14. Tcheng H., Denervaud I., Huet J.M., C2C, B2C: new business models or the ubiquity 2.0 paradigm. Univ.Laussanne 2003.
  15. Weill P., Malone Th.W., D`Urso V.T., Herman G., Woerner S., Do some business models perform better than others? A study of the 1000 largest US firms, MIT center for Coordination Science Working Paper No 226, 2006.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1733-2842
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu