BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Bednarz Joanna (Uniwersytet Gdański)
Title
Klasyczne a nowe teorie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw
Classical or New Theories of Competitive Advantag
Source
Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, 2011, nr 30, s. 112-122, bibliogr. 22 poz.
Keyword
Konkurencyjność, Przewaga konkurencyjna, Teoria konkurencji, Konkurencyjność przedsiębiorstwa
Competitiveness, Competitive advantage, Competition theory, Enterprise competitiveness
Note
summ.
Abstract
Zarówno w literaturze, jak i praktyce przedsiębiorstw coraz bardziej powszechna staje się opinia, że teorie klasyczne oparte na tradycyjnych źródłach przewagi nie wyjaśniają w pełni mechanizmów tworzenia i umacniania przewagi konkurencyjnej. Dlatego też od początku lat 90. XX wieku rozwijane są nowe teorie konkurencyjności, w których wykorzystuje się bardziej złożone metody pozyskiwania i rozwoju konkurencyjnych zasobów oraz umiejętności przedsiębiorstw. W artykule tym podjęto próbę ukazania różnic w podejściu do obu grup teorii. Z uwagi na niewielką objętość tekstu zaprezentowano tylko wybrane koncepcje, które są najczęściej przywoływane w literaturze przedmiotu. (fragment tekstu)

Competitive advantage is the field of study which has been being investigated and analyzed continuously since the '70s of the 20th century. Both in literature and in the enterprises' practices, there exist an opinion, that classical theories are based on traditional sources of advantage and they do not explain in full the mechanisms of creation and strengthening of the competitive advantage. That is why, since the early '90s, new theories of competitiveness have been being developed and are based on more complex methods of acquiring and development of enterprise competitive resources and skills. The subject of analysis in this article is an attempt to reveal differences in the approaches of the two groups of theories.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Adamkiewicz-Drwiłło H.G., Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstwa działającego na rynku globalnym, [w:] Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach konkurencyjności. Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw, red. M. Juchniewicz, cz. I, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2006.
  2. Amit R., Shoemaker P., Strategic assets and organizational rent, "Strategic Management Journal", vol. 14, No 1, 1993.
  3. Bossak J.W., Bieńkowski W., Międzynarodowa zdolność konkurencyjna kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, SGH w Warszawie, Warszawa 2004.
  4. Bratnicka M., Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 2000.
  5. Czupiał J., Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, [w:] Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach konkurencyjności. Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw, red. M. Juchniewicz, cz. I, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2006.
  6. Dierickx I., Cool K., Asset stock accumulation and sustainability of competitive advantage, "Management Science", vol. 35, No 12, 1989.
  7. Grant R.M., Contemporary strategic analysis, Blackwell, Oxford 2002.
  8. Hall R., A Framework Linking Intangible Resources and Capabilities to Sustainable Competitive Advantage, "Strategic Management Journal", vol. 14, No 6, 1993.
  9. Hamel G., Prahalad C.K., Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa 1999.
  10. Kaleta A., Strategie konkurencji w przemyśle, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 200.
  11. Kay J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996.
  12. Koczerga M., Sposób budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, [w:] Nowoczesne sposoby konkurowania w biznesie, red. H. Mruk, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
  13. Krzyżanowska M., Nowoczesne koncepcje przewagi konkurencyjnej, "Marketing i Rynek" 2007, nr 9.
  14. Malewska K., Wykorzystanie podejścia zasobowego do zarządzania strategicznego w polskich przedsiębiorstwach, [w:] Management Forum 2020, red. J. Skalik, G. Bełz, Prace Naukowe nr 923, Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2002.
  15. Obłój J., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2001.
  16. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwój przedsiębiorstwa, WN PWN, Warszawa 2007.
  17. Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2006.
  18. Prahalad C.K., Hamel G., The core competence of the corporation, "Harvard Business Review", May-June, 1990.
  19. Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2005.
  20. Stalk G., Evans P., Shulman L.E., Competing on capabilities: the new rules of corporate strategy, "Harvard Business Review", March-April, vol. 70, No 1, 1992.
  21. Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń 2005.
  22. Zarządzanie strategiczne w praktyce polskich przedsiębiorstw, red. S. Łobejko, Z. Pierścionek, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2011
Cited by
Show
ISSN
2300-6153
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu