BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kotarski Dariusz (Politechnika Koszalińska)
Title
Doskonalenie zarządzania jakością usług w sanatoriach uzdrowiskowych
Improvement of Service Quality Management in Sanatoriums
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2012, nr 266, s. 209-218, rys., bibliogr. 10 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Issue title
Przekształcenia jako reakcja na nową dynamikę rynku ochrony zdrowia
Keyword
Jakość usług, Doskonalenie zarządzania, Zarządzanie jakością, Usługi, Lecznictwo uzdrowiskowe, Uzdrowiska
Quality of services, Management development, Quality management, Services, Health spa, Health resort
Note
streszcz., summ.
Abstract
Celem artykułu jest omówienie istotnych obszarów doskonalenia zarządzania jakością usług w sanatoriach uzdrowiskowych. Problem poprawy jakości świadczeń zdrowotnych jest aktualny, ponieważ pozwala m.in. na dostosowanie oferty leczniczej do wymagań różnych grup pacjentów. W artykule zaproponowano, na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych w województwie zachodniopomorskim na próbie 408 kuracjuszy, kryteria oceny jakości usług sanatoryjnych oraz priorytety i sposoby doskonalenia jakości za pomocą instrumentów zarządczych.(abstrakt oryginalny)

The paper shows important areas of improving service quality management in sanatoriums. The usage of analyzing can help an organization to precisely estimate quality and prepare a special offer for defined groups of patients (market segments). Apart from that, in the paper one can find some practical problems of measuring service quality in sanatoriums and managerial instruments of improving it, based on empirical study. The examined group consisted of 408 patients who came from 14 sanatoriums inWest Pomeranian Voivodeship. The examining tool was a questionnaire.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bowers M.R., Swan J.E., Koehler W., What attributes determine quality and satisfaction with health care delivery, \"Health Care Management Review\" 1994, no. 19 (4).
  2. Informacja o wynikach kontroli realizacji strategii prywatyzacji uzdrowiskowych spółek Skarbu Państwa, Warszawa 2010, www.nik.gov.pl.
  3. Jedliński M., Jakość w nowoczesnym zarządzaniu, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin 2000.
  4. Lecznictwo uzdrowiskowe w Polsce w latach 2000-2010, Urząd Statystyczny w Krakowie, Kraków 2011.
  5. Mrukowicz J., Podstawy Evidence Based Medicine (EBM), czyli o sztuce podejmowania trafnych decyzji w opiece nad pacjentami, \"Medycyna Praktyczna. Ginekologia i Położnictwo\" 2004, nr 6.
  6. Opolski K., Dykowska G., Możdżonek M., Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2003.
  7. Parasuraman A., Zeithaml V., Berry L.L., SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality, \"Journal of Marketing\" 1988, no. 64.
  8. Ponikowska I., Styś A., Iwankiewicz-Rak B., Typowanie głównych parametrów jakości w lecznictwie uzdrowiskowym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.
  9. Rynkowe mechanizmy kształtowania jakości, red. S. Makarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005.
  10. Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych, DzU 2005, nr 167, poz. 1399, z późn. zm.
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu