BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Rosińska-Bukowska Magdalena (Uniwersytet Łódzki)
Title
Adjustment of Corporate Organizational Structure to the Demands of Competition in Fast Changing Global Economy
Dostosowanie struktur organizacyjnych korporacji do wymogów konkurowania w dynamicznie zmieniającej się gospodarce światowej
Source
International Business and Global Economy, 2013, nr 32, s. 175-186, bibliogr. 29 poz.
Biznes Międzynarodowy w Gospodarce Globalnej
Keyword
Sieci korporacyjne, Korporacje międzynarodowe, Strategia konkurencji, Struktura organizacyjna
Corporate networks, International corporation, Competition strategy, Organisational structure
Note
summ.
Abstract
Tezą niniejszego artykułu jest, że z uwagi na fakt, iż strategia konkurencyjna jest determinantą zmian struktur organizacyjnych, to w toku dostosowań korporacji transnarodowych do wymogów konkurowania w dynamicznie zmieniającej się gospodarce konieczne jest kreowanie globalnych sieci biznesowych (GSB). GSB jest modelem powstałym w toku poszukiwań przez korporacje konstrukcji organizacyjnej adekwatnej do wyzwań globalizacji. Celem artykułu jest wskazanie koncepcji teoretycznych stanowiących źródła kreatywnej kompilacji nowego modelu. Dokonano zatem analizy cech organizacji procesowej, wirtualnej, uczącej się, inteligentnej, fraktalnej, modularnej jako nurtów, w których korporacje transnarodowe dostrzegły wiele cennych elementów, a poprzez ich elastyczne scalenie uzyskały "nową jakość". Filary globalnej sieci stanowią: strategia otwartości prorozwojowej, konwergencja oparta na wewnątrzorganizacyjnym dzieleniu się wiedzą, współpraca oparta na partnerstwie i zaufaniu oraz synergia strategiczna. (original abstract)

The main thesis of the following article states that, due to the fact that competitive strategy is the determinant of the organizational structure changes, global business networks (GBN) are created in the course of adjustments to the requirements of multinational corporations to compete in the rapidly changing economy. GBN is a model created in the course of search for corporate organizational structure adequate to the challenges of globalization. The purpose of this article is to identify theoretical concepts at the source of creative compilation of a new model. The author analyzed the characteristics of processual, virtual, learning, intelligent, fractal, and modular organization as trends in which transnational corporations saw a number of valuable elements and through their flexible merging received "a new quality". The developmental strategy of openness, convergence within organization based on knowledge transfer, cooperation based on partnership and trust, and strategic synergy are the pillars of global network. (abstrakt oryginalny)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Achrol R.S., Reve T., Stern L.W., 1993, The Environment of Marketing Channel Dyads: A Framework for Comparative Analysis, Journal of Marketing, no. 4.
  2. Brooking A., 1999, Corporate Memory. Strategies for Knowledge Memory, International Thomson Business Press, London.
  3. Chandler A.D., 1962, Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise, MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  4. Dawidow W., Malone M., 1998, The Virtual Corporation, Harvard Business Review, no. 1-2.
  5. DiMaggio P.J., Powell P.P., 1991, Iron Cage Revisited. Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields, [in:] P.J. DiMaggio, P.P. Powell, Introduction, The New Institutionalism in Organizational Analysis, The University of Chicago Press, Chicago.
  6. Drucker P., 1988, The Coming of the New Organization, Harvard Business Review - Academy of Management Review, vol. 23, no. 2.
  7. Fahey L., 1999, Competitor Scenarios: Projecting a Rival's Marketplace Strategy, Wiley&Sons, Competitive Intelligence Review, Vol. 10.
  8. Fung V.K., Fung W.K., Wind Y. (Jr.), 2008, Konkurowanie w płaskim świecie. Budowanie przedsiębiorstw przystosowanych do płaskiego świata, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  9. Gendo F., Konschak R., 1999, Mythos Lean Production. Die wahren Erfolgskonzepte japanischer Unternehmen, Verlag Betrieb&Wirtschaft, Essen.
  10. Grudzewski W., Hejduk I., 2002, Przedsiębiorstwo przyszłości - wizja strategiczna, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  11. Perechuda K., 1998, Metody zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.
  12. Häkansson H., Johanson J., 1993, Formal and Informal Cooperation Strategies in International Industrial Networks, [in:] Understanding Business Markets: Interaction, Relationships and Networks, ed. D. Ford, Harcourt Brace&Company.
  13. Hammer M., Champy J., 1996, Reengineering w przedsiębiorstwie, Neumann Management Institute, Warszawa.
  14. Hässig K., 1994, Zeit als Wettbewerbsstrategie (Time Based Management), Die Unternehmung, no. 4.
  15. Hirzel M., 1993, Lean Management muss in den Köpfen der Manager beginnen, Management Zeitschrift, no. 3.
  16. Hopej M., 2001, Struktura organizacyjna fraktalnego przedsiębiorstwa, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 3.
  17. Horvath P., Mayer R., 2002, X-Engineering: Neue Potenziale der Prozess-Performance erschliessen, Information Management & Consulting, no. 17.
  18. Maige Ch., Muller J.L., 1995, Walka z czasem. Atut strategiczny przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
  19. Picot A., Reichwald R., Wigand R., 1996, Die grenzenlose Unternehmung. Information, Organisation und Management. Lehrbuch zur Unternehmensführung im Informationszeitalter, Wiesbaden.
  20. Quinn J. B., 1992, The Intelligent Enterprise. A New Paradigm for a New Era, The Free Press. A Division of McMillan, New York.
  21. Rosińska-Bukowska M., 2012, Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych. Przypadek sektora motoryzacyjnego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  22. Rosińska-Bukowska M., 2011, Najpotężniejsze korporacje współczesnego świata. Studia przypadków, Wyd. WSSM, Łódź.
  23. Senge P. M., 1998, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczącej się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  24. Sikorski Cz., 2000, Wolność w organizacji. Humanistyczna utopia czy prakseologiczna norma, Wydawnictwo Antykwa, Kluczbork-Łódź.
  25. Solow R. M., 1956, A Contribution to the Theory of Economic Growth, Quarterly Journal of Economics, no. 70.
  26. Wernecke H-J., 1999, Rewolucja kultury przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo fraktalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  27. Womack J.P., Jones D.T., Roos D., 1994, Die zweite Revolution in Autoindustrie. Konsequenzen aus der weltweiten Studie aus Massachusetts Institute of Technology, Campus Verlag, Frankfurt am Main-New York.
  28. Zaliwski A., 2000, Korporacyjne bazy wiedzy, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
  29. Zimniewicz K., 2003, Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
2300-6102
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu