BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Woźniewska Grażyna
Title
Metoda analizy banków konkurencyjnych
The Methods of Analysis of Banks Competition
Source
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Ekonometria (7), 2001, nr 895, s. 244-252, tab., rys., bibliogr. 7 poz.
Issue title
Zastosowania metod ilościowych
Keyword
Banki, Konkurencyjność banków, Mierniki konkurencyjności
Banks, Banks' competitiveness, Measuring competitiveness
Note
summ.
Abstract
Omówiono procedurę analizy banków konkurencyjnych oraz identyfikację konkurentów w obszarze depozytów. Z wykorzystanie metody DEA zanalizowano efektywność banków.

An increasing number of existing banks and other financial institutions has led to strong competition in the area of banking services. This situation has forced banks to monitor and analyze the activities of their competitors. The paper presents an example of applying cluster analysis for identifying the closest competitors of a bank and DEA (Data Envelopment Analysis) for identifying the relatively efficient best-practice banks in deposit accounts area. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Berg S. i in.: Banking Efficiency in the Nordic Countries. "Journal of Banking and Finance" 1997 nr 17, North-Holland.
  2. Charnes A., Cooper W.W., Rhodes E.: Measuring the Efficiency of Decision Making Units. "European Journal of Operational Research" 1978, vol. 2.
  3. Ferrier G.D., Lovell C.A.K.: Measuring Cost Efficiency in Banking. "Journal of Econometrics" 1990, vol. 46.
  4. Jajuga K.: Statystyczna analiza wielowymiarowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1993.
  5. Pastor J.M.: Efficiency and Risk Management in Spanish Banking. "Applied Financial Economics" 1999, vol. 9.
  6. Porter M.E.: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE 1992.
  7. Walesiak M.: Statystyczna analiza wielowymiarowa w badaniach marketingowych. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 654, Wrocław 1993.
Cited by
Show
ISSN
0324-8445
1507-3866
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu